El Pla de Mobilitat contempla radars, servei de bicis públic i autobusos cada mitja hora

Una quinzena de persones assistiren ahir al vespre a la sessió del Consell d’Entitats en la qual el conseller del ram, Rafa González, acompanyat dels representants de les empreses assessores Sinob i Idom, presentà el Pla d’Actuacions de Mobilitat Sostenible per Formentera, que recull 145 propostes per portar a terme en els pròxims 8 anys, tot i que encara no s’ha revelat el calendari concret d’aplicació. González assenyalà que els objectius del Pla són fomentar la mobilitat a peu, en bicicleta i transport públic, al mateix temps que promoure un ús racional del vehicle privat i la descarbonització del transport en cotxe.

Freqüències cada mitja hora a partir de 2019
La nova contracta del servei d’autobusos entrarà en servei a partir de 2019 i posarà en pràctica les mesures que preveu el Pla, com incrementar horaris i freqüències, de manera que Sant Francesc, Sant Ferran i la Savina estiguin connectats cada mitja hora, i passi un autobús cada hora des de la Mola, es Caló i es Pujols cap a Sant Francesc, Sant Ferran i la Savina. D’altra banda, caldrà coordinar aquests serveis amb les sortides i arribades de les barques.
El Pla preveu línies diürnes i nocturnes. Aquestes connectarien amb la primera i última barca durant l’hivern, i a l’estiu, enllaçarien durant tota la nit els principals nuclis d’oci nocturn. Així mateix, durant la temporada es preveu establir enllaços en autobús amb cala Saona, es Cap de Barbaria i d’altres indrets turístics, com Migjorn, una mesura que permetria descongestionar les platges del Parc Natural. En aquest espai protegit a més, es preveu l’entrada d’autobusos de dimensions més reduïdes que els actuals, que tenen una mida del voltant de 12 metres.
Pel que fa als desplaçaments en zona disseminada, on viu més del 50% de la població de Formentera, s’establiria en una segona fase un servei a la demanda, que garantiria el transport des de la porta de casa de l’usuari fins a Sant Francesc, Sant Ferran, el port de la Savina i l’Hospital.

La concessionària actual
Joan Costa, responsable d’Autocars Paya, l’empresa que gestiona el servei de transport públic terrestre fins a finals d’any, ha indicat a Ràdio Illa que el Pla conté “bones idees”. Costa matisa que serà difícil “dotar de servei les zones disseminades,” tot i que veu amb bons ulls que aquest sigui un servei a la demanda. El de can Paia assenyala que ampliar les freqüències cada mitja hora “augmentarà els costos” i afegeix: “Si (la mesura) ve acompanyada d’un augment de viatgers, anirà bé, si no haurà d’anar acompanyada d’ajudes o subvencions”. Sobre limitar la mida dels busos que accedeixin al Parc Natural, Costa indica que “o hi haurà d’haver més vehicles circulant o la gent estarà limitada a accedir” a la zona protegida.

Radars a la carretera
Pel que fa al vehicle particular, el Pla ja preveu la limitació de l’entrada de cotxes i motos durant la temporada alta que actualment està tramitant el Govern balear a més del foment de l’ús de cotxes elèctrics i híbrids, facilitant zones d’aparcament exclusives o bonificant la seva entrada a les àrees d’accés restringit. El Pla també preveu millorar la seguretat d’alguns encreuaments perillosos, especialment el de la Savina cap as Pujols, el de la carretera principal amb Portossalè i el des Ca Marí. En aquests punts, es descarta projectar-hi noves rotondes i en canvi es planteja limitar la velocitat, instal·lar radars en les proximitats i millorar la senyalització i visibilitat.
El Pla també proposa restringir l’accés al far de la Mola les tardes de mercat artesanal, de manera que només hi puguin accedir veïns, vianants, ciclistes o usuaris del transport públic.

Accedir caminant a l’Hospital
Per millorar la mobilitat a peu el Pla assenyala que cal confeccionar rutes per vianants que connectin punts estratègics, com el centre de Sant Francesc amb l’escola Mestre Lluís Andreu, l’Hospital, l’Àrea de Benestar Social (antic Centre Metge) o el camp de futbol. Itineraris amables pels vianants que es replicarien en altres localitats eminentment residencials com El Pilar o Sant Ferran.

Servei de ‘Bicing’ i transformació de la carretera
Pel que fa al foment de l’ús de la bicicleta com un transport no només vinculat amb l’oci, el Pla preveu 24 mesures, entre les quals destaca la segregació del carril bici a la carretera principal PM 820, de la Savina as Caló, de manera que per una banda hi circulin els cotxes en els dos sentits i, separats mitjançant elements com jardineres, s’hi situïn els dos sentits de carril bici. Aquesta mesura depèn de la inversió que el Consell pacti amb l’Estat en el pròxim Conveni de Carreteres.

A més, el Pla contempla l’establiment d’un sistema de lloguer públic de bicicletes, a l’estil del Bicing de Barcelona o el BiciMad de Madrid. En un principi aquest servei s’establiria amb bicicletes convencionals amb possibilitat de millorar-lo amb assistència elèctrica. La mesura estarà dirigida a la població resident en una primera fase, i en una segona també podria beneficiar als turistes.
El Pla també contempla l’obertura de noves rutes verdes, com la que connectarà es Pujols amb ses Illetes a través de sa Roqueta i l’establiment de l’ús exclusiu per vianants, bicicletes i veïns en alguns trams de la xarxa de més de 100 km de rutes verdes. També cal mencionar que, com s’ha portat a terme en municipis com Barcelona, el Pla preveu la concessió d’ajudes per adquirir bicicletes elèctriques en comerços locals.

Tramitació del Pla
L’àrea de Participació ha posat a disposició de les associacions del Consell d’Entitats i de la ciutadania en general el Pla d’Actuacions de Mobilitat Sostenible. Està previst que el Pla sigui portat a Ple durant el juliol per a la seva aprovació inicial. Posteriorment s’obrirà el termini d’exposició pública per recollir al·legacions. A més, la ciutadania també pot fer arribar els seus suggeriments al mail participacio@conselldeformentera.cat.

About Author

Deixa una resposta

background