La Savina: una sola concessió i a 25 anys. Cap amarrament per al Club Nàutic o entitats sense ànim de lucre
El port de la Savina tendrà una sola concessió per explotar els seus gairebé 200 amarraments esportius (en comptes de dos, com fins ara) i serà de 25 anys de durada. Aquests són alguns dels punts exposats en la reunió que s’ha celebrat avui a la Savina amb l’objectiu que els dirigents de l’APB presentassin el seu projecte per al futur del port de la nostra illa als representants polítics de Formentera, tal com sol·licitaren a l’uníson Sa Unió, GxF i PSOE.
“Amarraments socials”
La nova concessió dissenyada per l’APB no contemplarà espais per al Club Nàutic de Formentera ni tampoc la possibilitat que una altra entitat sense ànim de lucre pugui gestionar algun amarrament en el port amb la finalitat d’afavorir l’accés a la mar dels residents, segons ha confirmat Artal Mayans (Sa Unió), representant del Consell de Formentera en el consell d’administració de l’APB. Tot i això, Mayans ha matisat que en el plec del concurs que prepara l’APB hi haurà places per a les embarcacions que ja tenen el port base a la Savina (55 en total, apunta) i també per a eslores de fins a 8 metres (entre les quals també de llista sisena), que disposaran “d’un preu reduït”. Segons el membre del consell d’administració de l’APB, en el futur port aquests dos grups suposaran el 60% de les places totals de la Savina (és a dir, “entre 110 i 120”) i que aquest conjunt “es podria considerar com amarraments socials”.
Cal recordar que en el ple del passat febrer, tots els consellers votaren a favor d’una proposta del grup Socialista per a sol·licitar a l’APB que dedicàs un espai del port de la Savina per a l’ús d’amarraments socials per al sector nàutic recreatiu de l’illa. Ara, però, tot indica que en el ple insular conviuen diversos punts de vista a l’hora de definir què significa aquest concepte, com es pot comprovar amb les declaracions recollides més avall.
L’empresa formenterera, sense prioritat
El representant del Consell a l’APB també ha afirmat que la llei no permet prioritzar amarraments o reservar-ne una part per a residents a Formentera. El mateix succeïx, indica Mayans, pel que fa a les empreses de Formentera que operen a la Savina i que fa anys que plantegen problemes relacionats amb l’ús d’espais portuaris que comprometen la seva continuïtat. El que sí que inclou el nou plec, diu el també conseller de Turisme, és un augment de l’espai per les empreses de xàrter nàutic, “més del que hi ha ara” tot i que no ha concretat la xifra.
El nou plec “castiga les tarifes més altes”
Mayans també ha assegurat que el nou plec de l’APB per a la Savina no contempla limitacions a l’alça dels preus perquè “estan prohibides per llei”, però sí que “castiga les tarifes més altes”. En aquest sentit, ha assenyalat que el plec planteja “preus de referència que són més barats del que hi ha ara”, tot i que no n’ha pogut oferir més detalls. Així mateix, el conseller ha indicat que les noves bases per al concurs de l’APB premien “les inversions” per sobre del cànon que haurà de pagar el futur concessionari.
Més aparcament a la Savina
Sobre la demanda per incrementar les places d’estacionament de vehicles al port, Mayans ha exposat que “el projecte [de l’APB] és fer un aparcament, que idealment hauria de ser subterrani, d’acord amb el que estava previst en el pla especial que finalment no va ser aprovat”. Aquest aparcament hauria de ser “d’entre 200 i 250 places”, és a dir, recorda Mayans, “la mateixa quantitat de places que hi ha en tota la Savina”.
Licitació cap a 2026
La licitació de la nova concessió es podria portar a terme, si no hi ha inconvenients, el 2026. Per tant, tot apunta que l’APB concedirà pròrrogues d’explotació per a la marina de Llevant a Puertos y Litorales Sostenibles (empresa d’Alberto Pedraza), que conclou la gestió el pròxim gener, i per a la marina de Ponent, que serà explotada fins a octubre de 2025 per Port Med Formentera (empresa de Nicolás Mayol). D’aquesta manera, es podria fer el concurs de la nova concessió única evitant que quedàs sense gestió alguna de les dos marines actuals.
Vot a favor de Mayans en el consell d’administració de l’APB
Així mateix, el conseller ha avançat que està previst que les bases per al concurs públic de la concessió única per a la Savina s’aprovin en el consell d’administració de l’APB de desembre i que, si no hi ha cap canvi significatiu, ell hi votarà a favor.
Si bé el 9 de desembre, ha anunciat que se celebrarà el Consell de Navegació de la Savina (òrgan consultiu amb presència dels dirigents de l’APB, Consell de Formentera, capità marítim, concessionàries, navilieres, PIMEF, Cambra de Comerç i pescadors, entre altres) en què també s’exposarà els plans de l’APB per al port.
Mayans també ha assegurat que Javier Sanz ha demanat als representants polítics de Formentera que si tenen suggeriments per al plec de bases del concurs, els haurien de fer arribar a l’APB a través del mateix Mayans, que és la veu del Consell Insular en el consell d’administració de l’ens portuari.
L’Autoritat Portuària no dona explicacions als mitjans de comunicació
L’APB ha declinat pronunciar-se o respondre preguntes sobre la reunió a sol·licitud de Ràdio Illa, que també ha demanat el parer als tres grups polítics de Formentera i al president Córdoba.
GxF reclama la celebració d’un Consell d’Entitats sobre el futur de la Savina
La consellera Alejandra Ferrer (GxF) ha destacat que en “una reunió de tres hores” l’APB ha explicat una proposta per al port de la Savina que “ja venia decidida i tancada per als pròxims 25 anys”. Ferrer ha lamentat que en l’exposició de l’APB “no s’han vist recollides les demandes de Formentera” i que la seva formació “no ha tengut capacitat d’incidència” per aportar propostes. Per això, GxF ha exigit “un procés transparent de participació” i en aquest sentit, aposta per celebrar una sessió del Consell d’Entitats perquè l’APB traslladi els seus projectes per a la Savina a la ciutadania.
A més, reclama “una paralització de decisions que puguin hipotecar el futur del nostre port”, perquè a la formació li “preocupa molt acabar tenint un monopoli de megaiots al port”. En resum, GxF, “no avala aquesta manera de treballar que no recull l’interès general de la nostra illa”.
PSOE: “No compartim que no es contemplin amarraments socials”
La consellera socialista Ana Juan ha destacat que “en una reunió molt llarga”, l’APB ha explicat les bases “ja decidides” per treure a concurs “la unificació de les dos marines” en una sola concessió d’una durada “llarguíssima que hipoteca el futur del port i, per tant, de Formentera”. La socialista ha subratllat que això “suposa que tot el port de Formentera (…) estarà en mans d’una sola empresa o una sola persona, tant el mirall d’aigües com la part terrestre”. Juan declara que “és veritat que s’haurà de fer una forta inversió [en el port], però no compartim que no es contemplin amarraments socials”. Per la socialista, aquesta absència demostra que “no s’ha tengut en compte les peticions que s’han fet des del Consell”.
La consellera del PSOE ha afirmat que “també s’ha demanat que l’APB vengui al Consell d’Entitats a explicar quines són les seves intencions per al port” i, segons Juan, els dirigents de l’APB s’hi han negat, “perquè ja les havien consensuat amb el president i Artal Mayans”.
Córdoba: Hi haurà “marines socials”
El president del Consell, Llorenç Córdoba, ha declarat que en la reunió els dirigents de l’APB “ens han explicat el que ja sabíem” i ha destacat que l’entitat portuària ha reiterat que “ha descartat l’ampliació del port, que la situació amb dos marines no és bona, que no hi ha hagut inversions en aquests anys i que sí que hi hauria marines socials”. En aquest sentit, ha assegurat que des de l’APB “ho tenien en compte”.
L’APB també ha detallat, diu Córdoba, “els criteris de valoració per al concurs: el projecte d’inversió seria el que més puntuaria, les millores en les taxes i les baixades de tarifes, tal com demanam des de Formentera, i que se solucionàs el problema de les últimes licitacions d’any en any”, en el sentit que no han generat inversions. A més, el president ha indicat que en la trobada l’APB ha exposat que “la distribució del port no és correcta” de manera que “segurament es regularà que hi hagi menys barques d’excursions i que tornin al lloc on estaven abans, per afavorir al comerç local”.
Participants en la reunió
Per part de l’APB, a la reunió han acudit el president, Javier Sanz, i el director, Toni Ginard, i en representació de Formentera han assistit el president insular, Llorenç Córdoba; el representant del Consell en el consell d’Administració de l’APB, Artal Mayans; i com a consellers dels grups polítics: Verónica Castelló (Sa Unió), Alejandra Ferrer i Rafa González (GxF) i Ana Juan i Rafa Ramírez (PSOE).
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.