TOP
L’estela d’una barca de línia sortint de la Savina. Arxiu.

Carta de l’oient: “A Baleària a l’estiu: residents? No, gràcies”, per Joan Torres

Pot una companyia naviliera discriminar els residents de les illes que connecta? Sí, Baleària.

Prohibirà l’accés per comprar el bitllet a bord a una persona per ser resident a Formentera, a l’hora de sortida, deixant-la a terra, però permetent l’entrada per fer la compra a un grup de turistes? Sí, Baleària. Dues tasses.

El dia 5 de juny de 2025, la meva filla arribà al moll d’Eivissa pocs minuts abans de la sortida de les 18:15 que havia d’efectuar el vaixell Eco Aire de la companyia Baleària. Degudament documentada com a resident de Formentera, volia comprar el bitllet a bord (servei ofert i publicitat per la companyia), però l’enviaren a la taquilla, just enfront de l’atrac. Una vegada a la cua, avisen que el vaixell està de sortida i que vagi tothom a bord per fer la compra. A la rampa, li varen dir que si era resident no podia pujar, sense cap explicació al respecte, en canvi, sí que permeteren l’accés per comprar a bord a un grup de persones no residents. Tornà a taquilla, però com que no li asseguraven que l’esperessin si li venien el bitllet, quedà a terra.

La meva filla va complimentar una reclamació a Baleària el dia 9 de juny per vulneració dels seus drets per tracte descortès i manca d’informació a la denegació de l’embarcament (article 34 de la llei 11/2010 d’Ordenació del Transport Marítim a les Illes Balears) i discriminació.

Sempre he considerat necessari reclamar encara que les meves sospites, per experiències passades, s’encaminaven cap a una contestació estàndard per part de la companyia, sense entrar, com pertocaria, al fons del problema. Intuïa un “gràcies per ajudar-nos a millorar”, “treballem per oferir un millor servei”, “compromís de servei”… i vaig encertar. Ella rebé la contestació el dia 9 de juliol amb un contingut semblant al que jo feia referència. Malgrat reconèixer que en dies puntuals havien tingut problemes amb la connexió a bord que no havien permès verificar la condició dels passatgers residents des del vaixell, els constava després de la consulta a l’embarcació que aquell dia no hi havia hagut cap incidència.

Personalment, crec que l’actuació del departament d’atenció al client de Baleària dista molt del que hauria de ser o, millor dit, del que diuen que volen ser. El client no té mai la raó, i que consti que ella no pretenia cap “recompensa”, sinó que la companyia admetés la gravetat, amb aquesta consideració, del que havia passat i un compromís ferm per evitar situacions futures. Els drets dels passatgers són vulnerats amb accions que no admeten justificació; n’he conegut per tema lingüístic, i la darrera va afectar un menor amb discapacitat en un trajecte Eivissa-Palma, amb una actuació fatxenda dels tripulants als quals es va dirigir la mare, i no diguem la vergonyosa resposta a la reclamació presentada.

Ara la següent passa és denunciar al Portal de Consum de les Balears. Esperem que aquest organisme entri en el fons de la qüestió i no només en la forma com ha fet Baleària, i defensi els drets que pertoquen als usuaris del transport marítim entre les Illes Balears.

Jo, com la gran majoria de formenterers quan hem d’agafar un vaixell per anar o tornar d’Eivissa, consultava la web de “Próximo Ferry” i agafava, amb bon temps, el primer vaixell que sortia. A partir d’ara, dins de les possibilitats, miraré a quina companyia pertany.

Per acabar: Baleària, a l’hivern també anireu tan sobrats?

Joan Torres Mayans

Els comentaris publicats a la secció d’Opinió no representen el parer de Ràdio Illa. Aquest mitjà no es fa responsable de les opinions que són recollides en aquesta secció. Ràdio Illa es reserva l’opció de publicar parcialment el text o a no fer-lo públic en el cas de vulneració dels drets fonamentals.

Si voleu fer arribar un article per ser publicat a la secció d’Opinió, adreçau-vos al correu electrònic info@radioilla.cat. Juntament amb el text cal que ens envieu el nom complet, nombre de DNI o NIE i nombre de telèfon.

 

Compartir

Deixa una resposta

PROGRAMES