Vista de la dàrsena de Llevant del port de la Savina. APB APB: se sabrà qui gestionarà la futura marina única de la Savina en el mes de març
La licitació de la gestió d’amarraments esportius de la futura marina única del port de la Savina continua en marxa i està previst que en el mes de “febrer o març” es conegui quina és l’oferta més avantatjosa, segons ha explicat avui Javier Sanz, president de l’Autoritat Portuària de Balears (APB). Tot i això, el cap de l’entitat portuària ha avançat que el pròxim estiu la Savina continuarà amb les dos marines esportives i que les obres que haurà d’emprendre el nou licitador no començaran, “com a mínim”, fins d’aquí “a dos o tres anys”.
Sanz, que ha acudit a Formentera per participar en el Consell de Navegació del Port de la Savina, ha revelat que els quatre projectes que s’han presentat per explotar els -com a mínim- 185 amarraments esportius de la Savina durant 16 anys suposen una “inversió molt important”, entre 18 i 20 milions d’euros “en tres anys”.

Javier Sanz (dreta) i Toni Ginard, durant el Consell de Navegació d’avui. APB
Els quatre aspirants i els sobres
Es tracta dels projectes de les empreses D-Marin (la secció de marines del fons d’inversió CVC), Decoin (que gestionà la dàrsena de Llevant entre 2019 i 2021), Port Med Formentera (del grup d’empreses Mayol, que explota la dàrsena de Ponent) i Puertos y Litorales Sostenibles (d‘Alberto Pedraza, que gestiona la dàrsena de Llevant).
Sanz ha explicat que ja s’ha obert el primer sobre de la licitació, relatiu als requisits administratius, i que ara la Comissió Tècnica “és la que valora el projecte i la memòria d’explotació” del segon sobre. “Aquest és el període més llarg perquè és on s’han d’estudiar realment les ofertes”, ha exposat. Posteriorment, quedarà revisar el tercer sobre, que té relació amb “les tarifes i les taxes” que presenta cada aspirant i que es valorarà segons criteris “objectius de criteris amb fórmula”.
La impugnació del Consell en contra de la licitació de la marina única
D’altra banda, Sanz ha confirmat que li consta que s’ha registrat la impugnació que ha presentat el Consell de Formentera contra la licitació, arran que el Ple del Consell del passat mes de maig aprovàs aquesta acció, tot i que el Govern en minoria de Sa Unió s’hi oposà.
El cap de l’APB ha assegurat que està “tranquil” perquè “hi ha un acord amb el Consell sobre la marina [única]” malgrat que ha indicat que cal veure “com evoluciona” la impugnació. El president del Consell, Óscar Portas, ha confirmat que la institució insular presentà la impugnació al cap “d’una o dos setmanes” que fos aprovada pel Ple, però ha opinat que tendrà un efecte merament “simbòlic”.

El president del Consell, Óscar Portas, durant el Consell de Navegació.
El nou Pla especial per a la Savina
Sanz ha aprofitat per assenyalar que l’APB està “col·laborant amb el Consell” per impulsar un nou Pla especial per a la Savina, que substitueix a l’anterior que data de 2002 i que serà un document que permetrà harmonitzar urbanísticament els canvis que planteja la nova licitació de la marina única, com “l’aparcament soterrat”, “l’ampliació de l’edificabilitat pel desenvolupament de marines seques”, i l’adquisició “de la parcel·la de Salinera per al varador”.
Per impulsar aquest nou pla especial, l’APB ha anunciat que ha proposat la creació d’una comissió mixta amb el Consell de Formentera que permeti revisar i actualitzar-ne el contingut.
Les inversions de l’APB a la Savina més de 9 milions d’euros
El conjunt d’inversions de l’APB planificades per al període 2025–2030 ascendeix a més de 9,4 milions d’euros, dels quals la major part es concentra en infraestructures i millores mediambientals, segons informa l’ens en un comunicat. Entre les actuacions més rellevants hi ha la millora de l’accessibilitat i la modernització de les rampes de càrrega rodada al moll comercial, una intervenció “quirúrgica”, segons el director de l’APB, Toni Ginard.
El directiu ha detallat que l’obra “està calibrada” perquè es faci “en tres dies entre febrer i març” de 2026, perquè és el període de menys trànsit marítim. Mentre durin les feines, l’APB habilitarà “una rampa provisional en la segona dent” del port, que té capacitat per a embarcacions d’una eslora menor, però que permetrà que l’illa no es quedi sense subministrament de mercaderies.
A aquesta actuació s’hi suma la reforma de la segona planta de l’edifici de Capitania, prevista per concloure el 2026, que permetrà millorar els espais de treball i l’atenció als usuaris. A més, segons Sanz, a finals de 2026 o principis de 2027 s’emprendrà la rehabilitació del dic principal del port. També s’està avançant, assegura l’APB, en la renovació de defenses del port, una intervenció destinada a incrementar la seguretat durant les maniobres d’atracada.

Toni Ginard i Javier Sanz, a les instal·lacions de l’APB de Formentera.
Licitació dels ‘slots’ de la línia pitiüsa
Així mateix, fonts de l’APB han informat a Ràdio Illa que l’APB està preparant una nova licitació per gestionar i distribuir les franges horàries de la línia regular entre Formentera i Eivissa, que fins ara s’han regulat únicament per una ordenança portuària. Segons l’ens portuari, que no ha facilitat detalls sobre quan serà publicada, aquesta licitació prioritzarà “la sostenibilitat dels ferris”, perquè siguin “de baixes emissions o d’emissions zero”.
Actuacions durant el 2025
Durant el present exercici, l’APB ha completat diverses actuacions per millorar la funcionalitat del port de la Savina. Destaca la segregació del canal de navegació amb l’objectiu d’incrementar la seguretat i la fluïdesa del trànsit marítim a l’entrada i sortida del port.
També la millora de l’accessibilitat, una intervenció que ha renovat itineraris per a vianants i ha adaptat espais per oferir una mobilitat més segura i còmoda, especialment per a persones amb mobilitat reduïda.
En matèria de domini públic portuari, enguany s’ha fet un pas endavant amb la formalització del conveni amb el Consell de Formentera per a l’estacionament regulat de vehicles en l’àmbit portuari, una eina que permet ordenar l’accés i l’ús de l’espai per a residents i visitants.
Finalment, l’APB ha manifestat que s’ha avançat en el conveni amb el Ministeri de l’Interior per a la instal·lació d’un sistema integrat de vigilància (SIVE) al far de la Mola, que entre altres funcions, ha de servir per ajudar en la detecció d’embarcacions de la migració irregular.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.









