TOP
El ferri tindrà una capacitat per a 350 passatgers i es preveu que comenci a operar l’estiu de 2023.

Baleària construeix el primer vaixell elèctric de 0 emissions en estades i aproximacions a port

Baleària ha presentat avui a FITUR la construcció del primer ferri elèctric de passatge i càrrega lliure d’emissions contaminants en les estades i aproximacions a port. Es tracta d’un nou concepte de vaixell destinat a la ruta Formentera-Eivissa que, a més de promoure un viatge més eco eficient i sostenible, comptarà amb un laboratori de proves per a l’ús d’hidrogen verd.

Reducció d’un 80% de les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle
El nou vaixell, que s’està construint en les drassanes Armón de Vigo, serà el primer amb zero emissions en les entrades, sortides i estades a les dàrsenes de Formentera i Eivissa, gràcies a la instal·lació de bateries elèctriques que es recarregaran durant la travessia. A més de permetre l’ús de bateries en port, el sistema de propulsió dièsel-elèctric permet millorar el rendiment de propulsió i reduir les emissions i sorolls, alhora que els manteniments. El ferri, que connectarà les Pitiüses en una hora, permetrà millorar la qualitat de l’aire als ports i voltants reduint un 80% les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle respecte a la resta de vaixells que operen aquesta ruta.

El més sostenible de la flota
El president de Baleària, Adolfo Utor, ha destacat que “aquest vaixell suposa un salt important i per a nosaltres i aspira a ser el més sostenible de la flota en ser elèctric i incorporar la tecnologia de l’hidrogen de manera experimental”.
La presidenta del Govern, Francina Armengol, ha agraït a Baleària la seva implicació en projectes vinculats a l’hidrogen i el treball compartit entre l’Administració i els agents socials i econòmics per avançar “en construir unes Balears que siguin més competitives, més innovadores, econòmicament més diverses i, sobretot, més adaptades al canvi climàtic i molt més sostenibles”.

Dissenyat per a gaudir del viatge
Des del punt de vista dels passatgers, s’està treballant en un disseny on prevalguin les acomodacions exteriors, enfocat principalment al mercat d’estiu, amb terrasses a diferents nivells on es podrà gaudir de les vistes a la mar durant la travessia i amb serveis dirigits al plaer de viatjar: zones chill out, un gran bar amb espai per a DJ i una zona de dutxes per a refrescar-se. El ferri tindrà una capacitat per a 350 passatgers.

Quant al transport de mercaderies, el celler podrà encabir fins a 14 camions. El vaixell, que tindrà 83 metres d’eslora i 15 de mànega, podrà navegar a 12,5 nusos i serà operatiu tant per proa com per popa, cosa que agilitarà les operacions d’embarcament i desembarcament i les maniobres al port. Està previst que comenci a operar l’estiu de 2023.

Laboratori d’hidrogen verd
A més, el buc serà un laboratori de proves per a l’ús de l’hidrogen verd. S’hi instal·larà una cel·la de combustible d’hidrogen comprimit de 100 kW, la de major capacitat que existeix actualment, per a dur a terme una experiència pilot en l’ús d’aquesta energia més eco eficient, que podria arribar a usar-se per al consum elèctric de bord. “El nostre objectiu és emprar aquest vaixell com a laboratori de proves a petita escala per a aprendre sobre aquest combustible i aplicar aquests coneixements a llarg termini, quan es preveu que estigui disponible un sistema de magatzematge més madur i estable que l’actual hidrogen comprimit”, ha destacat Adolfo Utor. La naviliera participa també en el projecte europeu Green Hysland, la finalitat del qual és convertir Mallorca en el primer hub d’hidrogen verd del sud-oest d’Europa.

Compartir

PROGRAMES