Creix un 119% la demanda de vals d’alimentació a Formentera

La crisi sanitària provocada per la pandèmia de la Covid-19 ha disparat la demanda de vals d’alimentació a l’illa de Formentera. El conseller de Benestar Social, Rafael Ramírez ha explicat a Ràdio Illa que durant el mes de març s’ha incrementat un 119% (de 31 a 68) el nombre de vals en comparació amb l’any passat i en un 62% (de 13 a 21) el nombre d’usuaris. Per al mes d’abril, les xifres encara són provisionals, però de moment hi ha un augment del 140% (de 32 a 77) en nombre de vals i d’un 292% en usuaris (12 a 47). Vista la tendència en l’actual demanda, es preveu que aquesta xifra durant el mes d’abril pugui multiplicar-se per cinc. L’any passat en total es varen lliurar 237 vals i aquest any, fins ara, ja se n’han donat 187. Escolta l’entrevista sencera aquí.

Segons indica el Consell Insular de Formentera en un comunicat, durant la crisi d’emergència sanitària, l’àrea de Benestar Social està atenent prop de 700 persones en els diferents serveis que presta a la ciutadania de l’illa.
Rafael Ramírez ha assenyalat que «com a servei essencial, l’activitat s’ha mantingut i s’ha reorganitzat des d’abans de la declaració de l’Estat d’Alarma, quan en un primer moment es va tancar el Centre de Dia i els clubs de majors de l’illa». A més, «tot el personal de l’àrea de Benestar Social està disponible per garantir la protecció de les persones seguint en tot moment les recomanacions i instruccions donades per sanitat respecte de les mesures de seguretat dels treballadors i els usuaris», ha destacat el conseller.

Nou servei d’atenció a majors
Pel que fa a l’atenció de les persones més vulnerables, l’àrea de Benestar Social està treballant en diferents fronts. Per exemple, ha començat amb un servei d’atenció a les persones majors de l’illa que no són usuàries de Serveis Socials. Així, a través del padró i dels clubs de majors, s’ha contactat amb un total de 265 persones i s’han fet 370 cridades a majors de Formentera que no són usuaris de l’àrea de Benestar Social per conèixer el seu estat i si tenen algun tipus de necessitat. A més, s’està en col·laboració amb totes les institucions i serveis implicats (cossos i forces de seguretat, sistema sanitari, altres àrees de la corporació, etc.) perquè s’alerti als serveis socials sobre casos que puguin requerir la seva atenció.

Servei d’Atenció Domiciliària
El personal tècnic dels serveis socials, sobre el que recau la valoració i seguiment del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD), ha reorganitzat el servei garantint la prestació del mateix així com l’adopció de les mesures de seguretat necessàries per protegir tant als usuaris com a les treballadores que el presten. Ara mateix, hi ha 14 usuaris a 11 domicilis que estan rebent l’atenció. Abans de l’Estat d’Alarma hi havia 22 usuaris. S’està en contacte telefònic setmanal amb els usuaris del SAD que no estan rebent actualment el servei, per fer-los seguiment i valorar, si escau, reactivar-lo.
També es fa un seguiment telefònic setmanal als usuaris dels serveis socials bàsics que estaven rebent tractament psicològic. Abans de l’Estat d’Alarma, eren 7 persones; ara són 6 (d’aquests, 4 tenen seguiment setmanal i 2 quinzenal).

Centre de Dia
El Centre de Dia es va tancar el passat 13 de març i des d’aquest moment, l’equip tècnic del Centre de Dia (infermera, psicòloga, treballadora social, fisioterapeuta i directora) fa un seguiment telefònic als usuaris per donar suport als familiars i cuidadors principals, valorant la necessitat d’activar el servei d’atenció domiciliaria (inclós el servei de menjar a domicili) si precisen un suport extern més intens. Actualment s’han activat dos serveis domiciliaris, un d’higiene i un de passeig terapèutic diari. Es truca a 36 usuaris, mínim una vegada a la setmana i només un ha demanat menjar a domicili.

Atenció violència de gènere i protecció de menors
El Consell de Formentera recorda que els estats de confinament domiciliari poden incrementar les situacions de violència de gènere, domèstiques i sexuals. «Per això és necessari adoptar mesures per a prevenir, controlar i minimitzar les possibles conseqüències negatives esdevingudes de les mesures de confinament en les vides de moltes d’aquestes víctimes», ha assenyalat el conseller Ramírez.
Per garantir l’assistència integral a les víctimes de violència de gènere, des de Benestar Social es garanteixen els següents serveis: normal funcionament dels dispositius d’informació i atenció telefònica 24h. (Ib Dona 016, 112 o 971 17 89 89 i wathsapp 639837476); servei d’atenció presencial 24h en situacions d’emergència; servei d’acollida a les dones que necessitin abandonar el domicili per garantir la seva protecció i servei d’atenció psicològica.

Protecció de menors
Pel que fa al Servei de Protecció de Menors, les mesures adoptades per garantir l’atenció dels menors en risc de desprotecció, consisteixen, bàsicament en la realització de seguiment dels nuclis familiars amb les citades característiques, principalment telefònicament. A més a més, els tècnics estan duent a terme entrevistes via skype amb determinades famílies i coordinant-se amb agents d’altres àmbits implicats en el desenvolupament, seguiment i intervenció amb els menors, via hangout o zoom. De moment, hi ha 97 expedients oberts. El 30% són casos greus i reben atenció 3-4 cops setmana; i el 70% moderat o lleu,: 1-2 cops setmana.

Teleassistència
La Creu Roja, que és l’entitat que gestiona el servei de teleassistència a Formentera, ha contactat setmanalment amb els 161 usuaris (aquesta setmana ha fet la tercera ronda de trucades). Cap dels usuaris de Formentera ha manifestat necessitar rebre suport extern dels serveis socials. També, des de la Direcció General d’Atenció a la Dependència estan fent el seguiment d’un total de 141 usuaris que tenen reconegut el grau de dependència.

About Author

Comments are closed.

background