Inici Medi Ambient Darrera jornada del ‘Fòrum Marí d’Eivissa i Formentera’ amb ponències sobre dret mediambiental i conservació marina

Darrera jornada del ‘Fòrum Marí d’Eivissa i Formentera’ amb ponències sobre dret mediambiental i conservació marina
La setena edició del Fòrum Marí d’Eivissa i Formentera, organitzat per ‘IbizaPreservation‘, ha tancat la seva tercera i darrera jornada amb una programació dedicada a la conservació dels oceans i una petició per “actuar amb urgència” davant les amenaces que afronten els ecosistemes marins.
La jornada de cloenda ha comptat amb la participació de Verónica Castelló, vicepresidenta primera i consellera de Mobilitat i Medi Ambient del Consell de Formentera, que ha assistit juntament amb altres representants institucionals com Ignacio José Andrés, conseller de Gestió Ambiental, Sostenibilitat, Innovació i Transparència del Consell d’Eivissa; Jordi Grivé, regidor de Medi Ambient i Neteja de l’Ajuntament d’Eivissa, i Mónica Madrid, regidora de Medi Ambient de Santa Eulària des Riu. També hi han estat presents Marcos Marí i Inma Saranova, en representació de l’equip promotor del Forum, integrat per Fundación Pacha, Trasmapi, Insotel, Marina Ibiza, OD Group, The White Angel, Fundación Marilles, Vellmarí i IbizaPreservation.
Tal com han informat des d’IbizaPreservation, el Fòrum Marí d’Eivissa i Formentera ha obert la jornada amb el seminari matinal “Criminalitat oceànica y mediambiental en el segle XXI”, que ha abordat els nous reptes legals davant els delictes que afecten els ecosistemes marins. El seminari, celebrat a la seu de la PIMEEF, ha estat impartit per la Dra. María Luisa Cuerda, el Dr. Antonio Fernández, el Dr. Juan José Periago, la Dra. Jacqueline Carvalho i el Dr. Esteban Morelle-Hungría, tots ells experts en dret penal i criminologia de la Universitat Jaume I de Castelló, segons informen des de l’organització.
“Adaptar el dret als desafiaments ecològics”
Durant les ponències, la Dra. Cuerda ha defensat la necessitat “d’adaptar el dret als desafiaments ecològics actuals” i ha subratllat “el paper de la ciutadania com a agent clau per exigir responsabilitats i participar en la defensa del medi marí”.
El Dr. Fernández ha remarcat que “moltes activitats que generen dany ambiental estan autoritzades pels propis marcs legals”, mentre que el Dr. Periago ha advertit de la “manca de proporcionalitat de les penes associades als delictes mediambientals”.
Per la seva banda, la Dra. Carvalho ha destacat “el valor de la criminologia verda per visibilitzar els danys al medi ambient”, i el Dr. Morelle-Hungría ha posat de manifest “la falta de resposta efectiva davant la degradació d’hàbitats marins com la posidònia”.
Curtmetratges i MARE SEA REELS
A la tarda, s’ha celebrat l’Ocean Film Festival World Tour, al Teatre Pereyra, on s’han projectat set curtmetratges internacionals que combinen ciència, esport i compromís ambiental, han explicat els organitzadors. Durant la sessió també s’ha presentat el certamen MARE SEA REELS, una recopilació de peces audiovisuals breus sobre el mar Balear, promogut pel Festival MARE de la Fundació Marilles i Cultura Inquieta, entre els quals hi ha els ‘reels’ guanyadors de na Isabel Pajares, resident a Formentera.
“Posidònia i depredadors”
La cloenda ha estat a càrrec de la biòloga i divulgadora marina Gádor Muntaner, amb la conferència “El blau que ens sostè”, en què ha posat en valor la Posidonia oceànica i els depredadors marins “com a elements essencials per a la salut del Mediterrani”, i ha defensat “l’ampliació de les àrees marines protegides com a eina fonamental per a la seva conservació”.
Especialistes en ciències
Els organitzadors traslladen que, durant tres dies, el Fòrum marí ha reunit més de mig centenar d’especialistes en ciències marines, sostenibilitat, dret ambiental, turisme i conservació, amb l’objectiu de reflexionar sobre els principals desafiaments del Mediterrani i proposar mesures concretes per avançar cap a una gestió més sostenible del medi marí.
Inundacions
Malgrat les inundacions recents que van obligar a canvis de localització, des de l’organització s’han mostrat satisfets amb el resultat d’aquesta edició. “Els canvis d’ubicació no han impedit que la ciutadania eivissenca hagi pogut gaudir d’un elenc de ponents de primer nivell que situen el Forum Marí d’Eivissa i Formentera com un dels principals espais de divulgació sobre ciència marina del món”, ha afirmat Inma Saranova, directora d’IbizaPreservation, que ha anunciat que en les properes setmanes es traslladaran les conclusions del Forum i els resultats de les taules de treball a les administracions perquè “passem dels discursos als fets”.
Deixa una resposta cancel·lar la resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.
ARTICLES RELACIONATS