Telèfons del directe: (+34) 971 07 23 31 | (+34) 971 07 23 32

EN DIRECTE Obrir el reproductor en directe
Avió de Lufthansa aturat enmig de la pista. Foto @degrysefre

El Col·legi d’Arquitectes de les Balears rebutja l’ampliació de l’aeroport des Codolar

Per Jahmila_Radioilla
Comentaris: 0
Visites 135
Per Jahmila_Radioilla
Comentaris: 0
Visites 135

La Demarcació d’Eivissa i Formentera del Col·legi Oficial d’Arquitectes de les Illes Balears (COAIB) s’ha posicionat en contra del projecte d’ampliació de l’Aeroport d’Eivissa i ha reclamat que “qualsevol intervenció es limiti a actuacions de modernització i adequació normativa, sense incrementar la capacitat operativa de la infraestructura”.

“Límits tensats”

En una nota de premsa, el col·legi professional explica que aquest posicionament respon a la seva funció estatutària de vetlar pel territori, l’urbanisme i el medi ambient. Els arquitectes asseguren que són els professionals que “cada dia treballam amb els límits físics d’aquesta illa: el sòl que hi ha, l’aigua que hi ha, el paisatge que queda”, i afirmen que “aquests límits ja estan tensats”.

“Les dades diuen una altra cosa”

El COAIB recorda que Aena defensa que les obres responen a l’adaptació de la infraestructura a la normativa europea de seguretat i control de fronteres i que “no cerquen augmentar el trànsit aeri”. Tanmateix, els arquitectes consideren que “les dades del seu propi projecte diuen una altra cosa”. Segons exposen, la proposta preveu passar de 17 a 32 portes d’embarcament i incorporar vuit noves passarel·les, amb una inversió que, segons les diferents fonts, oscil·la entre els 230 i els 500 milions d’euros. També recorden que l’aeroport supera actualment els nou milions de passatgers anuals.

“No és un matís de llenguatge”

Per al COAIB, “no és un matís de llenguatge”, sinó “la diferència entre modernitzar una terminal i construir la infraestructura per a un model de creixement que Eivissa no pot sostenir”. Així mateix, lamenta que aquesta decisió “s’està prenent sense una avaluació d’impacte territorial ni un estudi de capacitat de càrrega”.

Ajuntaments i Consells

En el comunicat, els arquitectes també recorden que en les darreres setmanes s’han pronunciat en el mateix sentit l’Ajuntament d’Eivissa, l’Ajuntament de Sant Antoni, el Consell de Formentera i la Comissió Mixta d’Insularitat del Congrés i del Senat. Aquest òrgan ha instat el Govern central a revisar el Pla Director de l’aeroport i el document DORA III 2027-2031 per descartar qualsevol augment de capacitat durant la temporada alta. El Consell de Ministres ha d’aprovar aquest document abans del 30 de setembre de 2026.

“No pren partit polític”

La Demarcació d’Eivissa i Formentera del COAIB subratlla que “no pren partit polític en aquest assumpte ni en cap altre”, sinó que “pren partit pel territori i per aquells que l’habiten”. També sosté que es tracta d'”un rebuig compartit per institucions, plataformes ciutadanes i bona part de la societat eivissenca i formenterera”.

Capacitat de càrrega

Finalment, el col·legi d’arquitectes insta les administracions competents a establir “límits clars basats en estudis tècnics de capacitat de càrrega”, prioritzant “l’optimització i el manteniment de les infraestructures existents abans que la saturació”. Entre les mesures que proposa hi ha que el Pla Director i el DORA III limitin les actuacions a la modernització de les instal·lacions sense augmentar-ne la capacitat operativa; que s’elabori un estudi independent sobre la capacitat de càrrega territorial, ambiental i d’infraestructures —com l’aigua, l’energia, la mobilitat o l’habitatge— que condicioni qualsevol decisió sobre l’aeroport; i que s’obri un “diàleg real amb les institucions d’Eivissa i Formentera abans d’aprovar res, no després”.

El comunicat conclou amb la disposició de la Demarcació d’Eivissa i Formentera del COAIB a posar el seu criteri tècnic al servei de les administracions, en considerar que la seva funció és “vetlar per un territori que té límits físics, i que ja els té tensats”.

Deixa el teu comentari

Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.

Cerca notícies

Registra't a Ràdio Illa

Crea un compte per poder comentar les publicacions i participar en els debats.

Ja tens usuari? Inicia sessió!

Inicia sessió a Ràdio Illa

No tens usuari? Registra't!

Inicia sessió a Ràdio Illa

No tens usuari? Registra't!