TOP
El Govern buscarà línies de finançament per a solucionar els problemes de l’estany, combatent activitats com el xàrter il·legal. Arxiu

El Consell per a la Unitat de Mercat qüestiona la prohibició dels xàrters a l’estany des Peix

El Consell per a la Unitat de Mercat, ens depenent del ministeri d’Assumptes Econòmics ha emès una resolució, a petició de l’Associació d’empresaris usuaris de l’estany des Peix, on qüestiona l’exclusió a aquest espai protegit de les barques de llista sisena (xàrters) perquè no queda justificat el suposat perjudici ambiental que produeixen respecte a les barques de llista setena (usuaris d’esbarjo), en tractar-se d’una mesura que des de l’Associació d’empresaris usuaris de l’estany des Peix qualifiquen de “desproporcionada i arbitrària”.

Així, el Consell per a la Unitat de Mercat entén que “la raó imperiosa d’interès general que justificaria la regulació de la llista sisena és la protecció del medi ambient i l’entorn urbà”.
Respecte a aquesta qüestió, el Consell de Formentera, en el preàmbul del projecte del Reglament pel qual es regula el fondeig i el règim jurídic de les instal·lacions d’amarratges a s’Estany des Peix, manifesta que “la raó d’interès general que es persegueix és la protecció i conservació de l’estany des Peix i, per tant, de la qualitat mediambiental i la important i variada biodiversitat que allí habita. D’altra banda, també es pretén regular les instal·lacions d’amarrament de manera compatible a aquest efecte.”

En aquest punt, i conforme a l’article 5 de la Llei 20/2013, de 9 de desembre, de garantia de la unitat de mercat (LGUM), segons el Consell per a la Unitat de Mercat, resulta necessari analitzar a més la proporcionalitat d’aquestes mesures, i a aquest efecte realitza les següents consideracions:

1. Sembla que existeix, en la normativa de possible aplicació, un objectiu de conciliació de la deguda conservació del parc natural amb l’aprofitament d’aquest.
Així, la Llei 17/2001, de 19 de desembre, de Protecció Ambiental de ses Salines d’Eivissa i Formentera té entre les seves finalitats la d’aconseguir “un ús turístic i recreatiu ecològicament adequat”. Per part seva, el Pla d’Ordenació de Recursos Naturals de Ses Salines d’Eivissa i Formentera busca mantenir al mateix temps un aprofitament sostenible dels recursos i un nivell de protecció suficient de les àrees considerades d’aprofitament condicionat a la conservació (com és l’estany des Peix). A més, el Pla Rector d’Ús i Gestió del Parc Natural de Ses Salines d’Eivissa i Formentera (PRUG) té entre les seves finalitats compatibilitzar els usos i activitats econòmiques consolidats en l’àmbit rural i a les platges del Parc amb els objectius de conservació; i potenciar les activitats lúdiques, recreatives, de serveis i similars afins amb l’ús públic de visita del Parc (encara que limitant unes certes activitats lúdiques i recreatives en l’àmbit marí en funció de la seva compatibilitat amb l’entorn).

2. Pot considerar-se que l’activitat de lloguer d’embarcacions, que es realitza amb caràcter tradicional en aquesta zona, constitueix un dels possibles aprofitaments del parc.
La limitació de la mateixa afectaria significativament els operadors que es dediquen a aquesta activitat. A més, caldria tenir en compte que la limitació podria repercutir en un conjunt d’activitats lligades a aquesta (turístiques, de restauració, etc.).
Els efectes derivats de les mesures contingudes en el projecte de Reglament han motivat la proposta de mesures alternatives per part dels afectats (com l’associació reclamant), relatives, entre altres, a considerar un major nombre d’amarraments, zones d’amarrament alternatives, o a establir mesures transitòries per a facilitar l’adaptació dels operadors afectats a les limitacions aprovades. Correspondria a l’autoritat competent avaluar si amb aquestes mesures alternatives s’assegura el mateix nivell de protecció de les raons imperioses d’interès general a salvaguardar.

3. Per això, per a garantir la proporcionalitat de les mesures, l’autoritat competent hauria de justificar entre altres elements: 1) la urgència en l’aplicació de les mesures amb caràcter provisional, prèvia a l’adopció del Reglament, 2) les característiques diferenciadores de les mesures adoptades enfront d’altres mesures possibles, com per exemple el nombre triat d’amarraments totals permesos a la zona, 3) quins serien els efectes negatius que produeixen en l’entorn les embarcacions dedicades a finalitats lucratives que justificarien la prohibició total d’aquestes activitats, en comparació amb embarcacions dedicades a altres usos, a les quals no sembla fer-se extensiva la prohibició.

Per tant, el Consell per a la Unitat de Mercat conclou que “Mentre el contingut i l’aplicació d’una norma puguin limitar l’accés o exercici d’una activitat econòmica, aquests hauran d’ajustar-se als principis de la Llei 20/2013, de 9 de desembre, de garantia de la unitat de mercat, especialment al principi de necessitat i proporcionalitat recollit en el seu article 5”.

Així, les administracions implicades en la regulació de l’estany des Peix haurien de justificar ara, davant del Consell per a la Unitat de Mercat, el perquè de la prohibició de les embarcacions de llista sisena en comparació amb altres tipologies d’embarcacions a les quals no es fa extensiva la prohibició, a més de la urgència en l’aplicació de la mesura i perquè no es tenen en compte altres mitjans menys restrictius o distorsionadors per a l’activitat econòmica en aquest espai protegit.

Des del Consell de Formentera, s’aclareix que no s’ha rebut la documentació per mitjans oficials i s’està a l’espera que se li doni entrada al registre. Una volta es rebi el text, seran els serveis jurídics de la institució els que l’analitzaran i proposaran la resposta adequada.

Compartir

Comentaris (1)

  • Finselsous

    Tal vegada seria just que aquells que han fet campanya accusant a les empreses de lloguer de tots els mals del estany, (Pimeff, Consell, ràdio illa, Diario de Ibiza)demanessin perdó, encara que el mal ja està fet

Deixa una resposta

PROGRAMES