TOP
Un autobús a la Savina. Arxiu

El senador Juanjo Ferrer demana a l’Estat que mantingui la gratuïtat del transport públic el 2026

El senador d’Eivissa i Formentera, Juanjo Ferrer, ha presentat una esmena a la Proposta de Llei de Mobilitat Sostenible per tal que l’Estat continuï finançant el transport públic de les illes, de manera que es pugui garantir la seua gratuïtat amb totes les garanties, segons informa en un comunicat.

En el cas de Formentera, on el servei de bus és gratuït per a residents, treballadors amb contracte a l’illa, menors d’edat, jubilats i persones amb mobilitat reduïda, durant el 2025 l’Estat ha destinat 429.000 euros per aquest concepte. Segons la consellera insular de Mobilitat, Verónica Castelló, la bonificació del servei suposa una inversió anual d’un milió d’euros aproximadament.

Atenció a la condició insular

El senador pitiús proposa que el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, en col·laboració amb les comunitats autònomes de Canàries i Illes Balears, “promogui els instruments de cooperació que resultin necessaris per garantir un règim econòmic de caràcter estable i permanent, que possibiliti la gratuïtat dels abonaments de transport i títols multiviatge del transport públic col·lectiu terrestre en aquests territoris, en atenció a la seva condició insular, en el marc de les mesures de finançament estatal previstes en aquesta llei”.

Per reduir desplaçaments amb vehicle privat

Així, Ferrer reclama que es mantingui “l’establiment d’un descompte del 100% en el preu dels abonaments de transport i títols multiviatge del transport públic col·lectiu terrestre de les illes Canàries i Balears per a l’any 2026”. El representant d’Eivissa i Formentera al Senat considera indispensable continuar finançant el transport públic a les illes com una mesura per potenciar-ne l’ús i intentar reduir els desplaçaments privats, per tal d’avançar cap a una mobilitat més sostenible.

Aquesta gratuïtat de transport públic ha d’anar acompanyada també d’una millora del servei, que en el cas d’Eivissa “té moltes mancances”, assegura el comunicat de Ferrer, que enumera: “autobusos totalment obsolets, que s’espatllen contínuament i sense aire condicionat, parades sense les més mínimes condicions i problemes de freqüència i puntualitat”.

“Un dels problemes més greus que tenim a Eivissa en l’àmbit de la mobilitat és l’excés de vehicles privats, una situació que empitjora durant la temporada turística. Les institucions s’han d’apostar seriosament pel transport públic, garantint un servei que sigui atractiu per la ciutadania i que suposi una alternativa real al cotxe”, afirma Ferrer.

Gestió d’aeroports a les Balears

D’altra banda, el senador també ha presentat un esmena per tal que la nova filial d’AENA, que gestionarà els tres aeroports de les Illes Balears, compti amb la màxima representativitat per part de la comunitat autònoma. Així, reclama “que el director de l’aeroport, un representant de la respectiva comunitat autònoma i un representant dels municipis de l’entorn aeroportuari siguin membres de ple dret de la Comissió de coordinació de l’aeroport respectiu. En el cas de comunitats autònomes insulars, també serà membre de ple dret un representant del respectiu consell”.

Compartir

Deixa una resposta

PROGRAMES