
Formentera.eco: l’ocupació de la quota de vehicles ha arribat al 100 % durant tots els dies d’agost i 25 de juliol
El Consell Insular de Formentera, a través de la consellera de Mobilitat i Medi Ambient, Verònica Castelló, ha presentat avui, en el marc d’un Consell d’Entitats celebrat al Centre d’Esports Nàutics de Formentera (CENF), l’avaluació del Formentera.eco d’aquest estiu 2025, que recull els resultats de la setena edició de la regulació de l’entrada, circulació i estacionament de vehicles a l’illa, en aplicació de la Llei 7/2019, de sostenibilitat mediambiental i econòmica. La sessió ha comptat amb la presència de diversos consellers de l’equip de govern i també de l’oposició. Així mateix, representants de catorze entitats i ciutadans particulars han assistit també a la presentació.
L’informe d’aquest octubre de 2025 posa de manifest, segons la consellera, una consolidació del model de control d’afluència i un avenç sostingut cap a una mobilitat més sostenible, gràcies a la reducció continuada del sostre de vehicles i la implementació de sistemes de gestió i sanció més eficients.
El sostre màxim autoritzat per a 2025 s’ha fixat en 10.287 vehicles, la qual cosa representa una reducció de 2.163 unitats respecte al 2019, any d’inici de la regulació (12.450 vehicles). Aquest descens es concentra especialment en les categories de vehicles de lloguer i visitants, mentre que els vehicles de residents es mantenen estables dins del sostre de la part de vehicles no regulat.
Distribució del sostre regulat 2025:
– Vehicles de lloguer sense conductor: 2.268 turismes i 5.880 motocicletes
– Vehicles de visitants: 1.732 turismes i 122 motocicletes
– Vehicles de visitants residents a Eivissa: 235 turismes i 50 motocicletes
La reducció d’un 4 % en els turismes de visitants i d’un 33 % en motocicletes visitants respecte al 2024 consolida la tendència decreixent i ajusta segons Castelló, la quota a la demanda real.
Entre l’1 de juny i el 30 de setembre, període de regulació, s’han tramitat 57.863 sol·licituds d’autorització, de les quals 51.214 han estat acceptades (+55,1 % respecte 2024) i 6.649 han estat denegades, el doble respecte a 2024. Les denegacions normalment són tràmits inacabats, falta de documentació en la petició o errors, puntualitza l’informe.
Enguany, a més a més, també s’ha de sumar la modificació en l’ordenança fiscal de la supressió del rebut de l’assegurança del vehicle, ja que per normativa l’autorització ha de ser atorgada al titular del vehicle i no a possibles conductors.
L’ocupació de la quota de vehicles ha arribat al 100 % durant 74 dies, distribuïts en:
– 12 dies de juny
– 25 dies de juliol
– 31 dies d’agost
– 6 dies de setembre
Això evidencia una pressió constant sobre la capacitat màxima, especialment durant els mesos centrals de la temporada turística.
Malgrat aquesta intensitat, la consellera defensa que l’informe destaca una millora de l’eficiència administrativa i una revisió exhaustiva del 100 % de les sol·licituds, fet que ha eliminat les autoritzacions pendents d’anys anteriors, gràcies a millores de programari en les quals es treballa anualment.
Perfil i comportament dels visitants
L’estada mitjana dels vehicles de visitants ha estat de 15,3 dies, mentre que els visitants d’Eivissa presenten estades més curtes (3,46 dies de mitjana). Aquesta evolució indica, segons el parer del govern, un canvi de patró en el comportament dels visitants, amb menys turisme d’un dia i més estades prolongades, “fet que contribueix a un turisme més sostenible i de major valor afegit.”
L’any passat, recorden des del Consell, ja es va donar una passa important en la gestió del sistema sancionador automàtic, basat en tecnologia de càmeres i integració amb l’Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB). En aquest sentit, de les sis càmeres ubicades a la Savina, Sant Francesc i Sant Ferran s’han analitzat 1,8 milions d’imatges, generant 432.258 actes d’inspecció i més de 3.300 expedients sancionadors, corresponents als mesos de juny i juliol, i s’espera un volum similar per a agost i setembre.
Finalment, l’informe destaca que “gràcies a la gran labor dels funcionaris de l’Àrea de Mobilitat dedicats a la gestió i control d’aquesta regulació i a la millora de programari que s’utilitzen i la digitalització ha permès millorar la traçabilitat i reduir la picaresca en el control de vehicles no autoritzats.”

Públic assistent al CENF
Ingressos i fiscalitat
Durant el 2025 no s’han modificat les tarifes de la taxa de Formentera.eco, que es mantenen en:
– Turismes: 6 €/dia (juny i setembre) i 9 €/dia (juliol i agost)
– Motocicletes: 3 €/dia (juny i setembre) i 4,5 €/dia (juliol i agost)
El sistema ha generat 706.504 euros d’ingressos bruts (671.279 nets), destinats al Fons de Sostenibilitat, que finança projectes de mobilitat, medi ambient i digitalització.
Estat carretera principal
En el torn de preguntes, fins en tres ocasions s’ha comentat el mal estat de la carretera principal i la inseguretat amb què hi circulen vianants i ciclistes. També s’ha demanat informació sobre la destinació dels sous recaptats en la iniciativa.
Intercanvi entre el conseller Rafa Gonzàlez i la consellera Castelló
Durant la presentació, el conseller Rafa Gonzàlez (GxF) ha interpel·lat la consellera Castelló sobre les dades de circulació de vehicles durant el 2024. Segons l’antic titular de l’àrea, l’any passat no hi va haver un comptatge real amb sensors (enguany sí) i ha demanat que es considerin aquestes dades com “estimades”. La consellera Castelló ha respost que la informació del 2024 s’ha obtingut a través de les càmeres amb l’assistència d’una empresa externa, que ha extrapolat les dades a partir de l’estudi de les imatges de les càmeres.
Finalment, Castelló, ha avançat que en dos mesos aproximadament hi haurà un nou Consell d’Entitats en el qual es farà la proposta per 2026 i en el qual s’intentarà donar més informació sobre el nombre de vehicules en circulació aquesta temporada i la interposició de sancions: També ha avançat que s’està elaborant un nou estudi de càrrega (l’actual és anterior a l’aplicació del Formentera.Eco) i que es treballa en un hipotètic plantejament de quotes de circulació en funció de l’etiquetatge mediambiental dels vehicles.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.