TOP
Un vehicle circula per la carretera PM-820.

Gairebé el 80% dels desplaçaments de residents es fan en vehicle de motor privat

La sessió extraordinària d’ahir de la secció de Territori i de la secció de Veïns del Consell d’Entitats fou la primera reunió per emprendre la redacció del Pla de Mobilitat de Formentera, que hauria d’estar enllestit enguany. Hi assistiren una vintena de persones en representació de 14 entitats, entre les quals hi havia associacions de veïns, clubs esportius, patronals, empreses relacionades amb el transport o associacions de pares i mares d’alumnes.
Els tècnics de l’empresa IDOM exposaren la diagnosi de la mobilitat a Formentera i proposaren 12 línies estratègiques per dissenyar actuacions.
El director de projectes de Mobilitat Urbana d’IDOM, Francesc Arechavala, ha indicat que “s’ha detectat que tant residents com turistes fan un ús molt elevat del vehicle privat [de motor], inclús en els desplaçaments interns en un poble. Hem de tendir cap a caminar i anar més en bicicleta. El que estam treballant és que el vianant sigui el protagonista en els nuclis urbans i després guanyar quota amb la bicicleta per desplaçaments inferiors a 3 km, el que ens permetria moure’ns entre Sant Francesc, Sant Ferran i es Pujols, on es genera la majoria de la mobilitat quotidiana de l’illa”.

Més de 6.000 desplaçaments a motor per l’interior de Sant Francesc
L’informe de mobilitat de Formentera contempla que el 57% dels més de 13.000 residents de l’illa viu fora de nuclis urbans, en habitatges dispersos, el que pot explicar, juntament amb les mancances del transport públic, l’elevat índex de motorització de Formentera, que compta amb 1670 vehicles per cada 1000 habitants, si incloem la flota de lloguer; o si excloem els “rent a cars”, seria 829 vehicles per cada 1000 residents, el que col·loca la nostra illa un 20% per sobre de la mitjana espanyola.
El 78,9% dels més de 37.000 trajectes per dia que realitzam els residents es porten a terme amb vehicle de motor privat (cotxe, moto, furgonetes i camions), sent el cotxe l’elecció del 71% dels habitants, tot i que la gran majoria dels desplaçaments, un 80%, són inferiors als 15 minuts i una tercera part, inferiors a cinc minuts. En canvi menys d’un 18% dels desplaçaments es realitzen amb un mitjà sostenible, sigui a peu, en bicicleta o en autobús.
Inclús en trajectes curts, com desplaçar-se per l’interior de Sant Francesc, el 67% dels viatges es fan en transport privat, el que representa més de 6.300 moviments de residents amb origen i destí en el poble en una sola jornada.
En canvi a l’estiu, quan la població flotant pot superar les 44.000 persones, els turistes que queden a dormir a l’illa realitzen uns 72.000 desplaçaments diaris, i igual que els residents, el 80% dels viatges són de menys de 15 minuts. Pel que fa al vehicle triat, en més del 65% dels trajectes s’utilitzen cotxes o motos de lloguer i en més d’un 11% dels casos la moto o el cotxe propis. Igual que amb els residents, el transport amb vehicle sostenible, bici, a peu o transport públic, és poc significatiu i es queda en un 17% dels trajectes.
Per últim destacam que els gairebé 3.800 excursionistes d’un sol dia realitzen uns 8.500 desplaçaments, gairebé la meitat al Parc Natural. Un 32% dels trajectes es fan en moto de lloguer, un 28% en bus o autocar, un 10% en cotxe propi, un 6% de lloguer i un 11,7% en bicicleta.
El conseller de Mobilitat, Rafa González, explicà “que una vegada vista la diagnosi, ara cal dissenyar el pla d’actuacions, que s’exposarà a la ciutadania en una pròxima reunió del Consell d’Entitats”.

Criteris per dissenyar les actuacions
L’estudi de l’empresa IDOM planteja 12 línies estratègiques que han d’ajudar a dissenyar les actuacions concretes. Entre aquests criteris, destacam potenciar els desplaçaments a peu, garantir una infraestructura ciclista adequada, redefinir el transport públic, millorar la mobilitat i accessibilitat als habitatges disseminats o racionalitzar i gestionar l’ús i presència del vehicle privat a motor.

Compartir

Deixa una resposta

PROGRAMES