
Nous currículums educatius: més matemàtiques i llengües i menys pantalles
El Consell de Govern de l’executiu balear ha aprovat els nous decrets de currículums escolars per a educació infantil, primària, secundària obligatòria i batxillerat, que s’aplicaran a partir del curs 2025-2026. Aquesta aprovació, destaca el Govern, suposa la culminació d’un procés de revisió i actualització curricular impulsat per la conselleria d’Educació i Universitats, amb l’objectiu de millorar els aprenentatges essencials i garantir una base sòlida de coneixements i competències per a tot l’alumnat.
A més, la nota assenyala que aquests nous decrets reforcen els aprenentatges i inclouen més hores dedicades a matemàtiques i un reforç en llengües. També recullen les limitacions de pantalles en tota l’etapa d’educació infantil i a primer, segon i tercer d’educació primària.
Participació en l’elaboració
Aquests currículums, que han estat en exposició pública i han passat pel Consell Escolar de les Illes Balears, pels serveis jurídics, per l’IBDONA, la Universitat de les Illes Balears, el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears i, finalment, pel Consell Consultiu, responen a criteris d’equitat educativa i s’han elaborat amb la participació de més d’un centenar de docents de totes les etapes i illes, així com amb les aportacions d’experts en educació de diferents comunitats autònomes. També incorporen 32 propostes de l’informe Anàlisi i propostes per a la millora del sistema educatiu i els currículums, elaborat a instàncies del Govern, i la versió definitiva recull al·legacions formulades durant tot el tràmit anterior a l’aprovació definitiva.
Menys pantalles
Pel que fa a l’ús de pantalles, els currículums determinen que els alumnes d’educació infantil i de primer, segon i tercer d’educació primària no poden fer ús individual dels dispositius digitals. Aquesta restricció només s’exceptua en els casos en què es duguin a terme programes específics que incorporin plataformes digitals i, en aquests supòsits, també se’n limita l’ús a un màxim d’una hora setmanal.
A quart de primària, els currículums recullen que es pot introduir l’ús del dispositiu individual amb un límit màxim d’una hora diària, mentre que al tercer cicle d’educació primària —cinquè i sisè curs— es permet ampliar aquest límit sempre que sigui compatible amb els objectius pedagògics i el benestar de l’alumnat.
En casos molt concrets, es pot ampliar el nombre màxim d’hores d’utilització d’aquests dispositius per eliminar barreres d’accés a l’aprenentatge i garantir la participació activa de tot l’alumnat a l’aula, així com per facilitar el contacte social amb l’alumnat d’atenció educativa hospitalària i domiciliària.
Els nous currículums inclouen orientacions per a la utilització de dispositius digitals.
Principals novetats per etapes educatives
- Educació infantil: es reforcen les habilitats de comunicació oral, lectura, escriptura i matemàtiques, i es limita l’ús de pantalles. Només el professorat podrà utilitzar dispositius digitals, i únicament al darrer curs del cicle.
- Educació primària: s’incrementen les hores de matemàtiques, llengua estrangera, educació artística (en els dos primers cicles) i coneixement del medi (en el tercer cicle). Es prioritza l’aprenentatge de la lectura, l’escriptura i les matemàtiques, i es desvincula la competència digital de l’ús intensiu de pantalles.
- Educació secundària obligatòria (ESO): s’augmenten les hores de matemàtiques a segon curs i a quart, i s’introdueixen dues matèries optatives a primer i segon per reforçar les llengües i les matemàtiques. També s’hi incorpora una optativa nova: Entorns digitals i multimèdia.
- Batxillerat: s’incrementen les hores de matèries de modalitat i optatives a primer curs. El treball de recerca es transforma en una optativa anomenada Treball d’investigació, anàlisi i creativitat, que es podrà cursar a primer. També s’hi incorporen les optatives Unió Europea i Projecte empresarial, i es desenvolupa amb més profunditat la matèria d’Història i cultura de les Illes Balears. A primer de batxillerat s’amplien les hores lectives de 31 a 33, que s’equiparen amb les de segon, on s’afegeix l’optativa Activitat física, oci i salut.
Aquest nou marc curricular aposta, assegura el Govern, per un sistema educatiu més modern, personalitzat i inclusiu, amb l’objectiu de millorar els resultats acadèmics i reduir les desigualtats. També es redueix la càrrega burocràtica per al professorat i s’incrementa l’autonomia dels centres, facilitant l’adaptació dels currículums a la realitat de cada context educatiu.
Finalment, els sabers bàsics es concreten i els criteris d’avaluació s’aclareixen, d’acord amb la normativa estatal, per garantir una aplicació coherent i eficaç en tots els centres educatius de les Illes Balears.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.