TOP
Chimirri i Mayans a Ràdio Illa.

PIMEF planteja mesures al Consell per dinamitzar l’oci nocturn i diurn

PIMEF (Petita i Mitjana Empresa de Formentera) i ABRO (Associació de Bars, Restaurants i Oci Nocturn) han plantejat que des de l’àmbit públic i privat cal estimular les ofertes d’oci a la nostra illa. Així ho han exposat els presidents d’aquestes dos entitats, Pep Mayans i Franco Chimirri, respectivament, en aquesta entrevista a Ràdio Illa en què han comentat els aspectes més rellevants de l’enquesta de la patronal sobre la temporada turística 2025.

Pel que fa a l’oci nocturn, han declarat que “tant residents com turistes” troben a faltar més alternatives i per això ja han presentat una “proposta tècnica” a l’equip de Govern insular. L’objectiu és facilitar que els establiments d’oci puguin amenitzar les terrasses amb música i que a partir de la mitjanit no hagin de tancar la porta si a dins del local hi ha ambientació musical. Chimirri assenyala que a Formentera “els locals són petits, de 50 m²” per la qual cosa el que més s’empra, i més encara a l’estiu, és precisament la terrassa.

Segons PIMEF i ABRO, hi ha tecnologia, com altaveus direccionals o pèrgoles acústiques, i millores en insonoritzacions que permetrien flexibilitzar les condicions i horaris de l’ambientació musical, això sí, segons destaquen, aquestes mesures s’haurien prèviament “d’acordar amb els veïns“.

Pel que fa a l’oci diürn, Mayans ha indicat que caldria potenciar les propostes ja existents, com les experiències gastronòmiques que promou la campanya Formentera amb molt de gust, amb establiments que ofereixen receptes típiques o productes de km 0, i visites als cellers, rutes verdes, així com atractius patrimonials.

El mes de juny, el més ben valorat

Des de les patronals també s’ha remarcat que el juny ha estat el més ben valorat per les més de cinquanta empreses locals de diversos sectors que han participat en l’enquesta. Destaquen que en el sisè mes de l’any els preus no són tan elevats com a l’agost o juliol, i que l’experiència turística és més agradable perquè està acompanyada d’una temperatura més suau, sense les onades de calor que solen afectar l’illa en ple estiu.

A més, la sensació de saturació de visitants és molt inferior als mesos de temporada alta. Finalment, Mayans també subratlla que la celebració de Sant Joan (24 de juny) està prenent cada vegada més importància.

Cau la rendibilitat

Això sí, des de les patronals lamenten que “continuen augmentant els costos” que, per no perdre competitivitat, “no es poden repercutir en el client”, un fenomen que fa disminuir la rendibilitat dels negocis. En aquest capítol Mayans ha citat l’augment dels preus de les matèries primeres: “Un 11% dels enquestats diu que les matèries han pujat més d’un 30% i un 40% que han pujat entre un 15 i un 30%”. A més, els empresaris formenterers també responen que s’ha incrementat la fiscalitat i els subministraments bàsics, com l’electricitat.

Lloguers “suïcides”, més probabilitat d’impagaments

En un altre àmbit, el preu dels lloguers de l’habitatge per al personal també és un factor que condiciona la viabilitat dels negocis, així com els alts preus dels arrendaments dels locals. En aquest punt, Chimirri ha exposat les dificultats que afronten els nous emprenedors per engegar una proposta a Formentera: “Si tens un local amb renda antiga, potser no t’han pujat tant [el cost del lloguer], però si vens de nou i has de reflectir el preu final al client…”

Mayans ha apuntat que a l’hora de llogar un local, convé que el propietari “s’asseguri molt bé que et paguin el que has pactat”, perquè “hi ha ofertes suïcides“, per la qual cosa ha demanat “sentit comú”. En aquest punt, Chimirri argumenta que empresaris de fora que “no coneixen l’illa, el mercat, l’estacionalitat, [i el factor de la insularitat] fan una oferta pensant en la facturació, però després no tenen en compte els costos”, una situació que pot desencadenar en impagaments.

Successió en els negocis familiars

D’altra banda, Mayans ha assenyalat que l’enquesta ha detectat que “el percentatge de traspàs del negoci dins de la família ha augmentat” cosa que és “un bon símptoma”. En paral·lel, el percentatge d’empresaris que tenen pensat “traspassar el negoci també ha disminuït”.

Així mateix, el cap de la PIMEF ha destacat altres aspectes positius que revela l’enquesta: augmenten les estades en habitatges turístics de 7 a 10 dies, cau “l’efecte cap de setmana” en els negocis, és a dir, l’activitat es reparteix millor entre els set dies, i augmenta la durada de la temporada. Finalment, els empresaris han observat que ha baixat la venda ambulant i il·legal “gràcies a la feina que ha fet la Policia i l’administració”.

Compartir

Deixa una resposta

PROGRAMES