Raquel Guasch, directora insular de l’Estat a les Pitiüses, ha abordat a Ràdio Illa diversos assumptes pendents que afecten l’illa, des del pla estatal d’habitatge fins al desplegament de la Guàrdia Civil per a la temporada turística, passant per la situació del radar SIVE, la gestió de les barques de migració i l’estat del litoral.
168 milions d’euros per a habitatge a les Balears fins al 2030
Guasch ha valorat positivament el nou pla estatal d’habitatge 2026-2030, que mobilitzarà 168 milions d’euros cap a les Illes Balears, dels quals 19,2 milions estan previstos per al primer any. Ha explicat que el pla s’articula al voltant de tres eixos: més construcció d’habitatge públic de lloguer —abandonant la fórmula de l’habitatge públic de compra que acabava tornant al mercat—, més rehabilitació i més protecció per a col·lectius vulnerables com joves i dones víctimes de violència masclista.

Guasch ha reivindicat la figura de les zones tensionades com a eina per regular els preus del lloguer i ha animat el Consell de Formentera a sol·licitar aquesta declaració, que és competència municipal. “Hi ha exemples de municipis governats pel PSOE (com A Coruña) en comunitats governades pel PP que han tirat endavant aquesta mesura. El Consell de Formentera podria fer-ho”, ha dit. Ha reconegut que no pot precisar quina part dels 168 milions arribarà a Formentera, i ha apuntat que seran els municipis els qui hauran de fer la diagnosi de necessitats per demanar les ajudes corresponents al Govern Balear.
La Guàrdia Civil de Trànsit pernoctarà a Formentera
Una de les novetats més destacades per a la temporada turística és que la unitat de la Guàrdia Civil de Trànsit pernoctarà a Formentera. L’any passat, els agents venien desplaçats des d’Eivissa quan podien, cosa que va generar queixes. “Enguany hi haurà policies de trànsit que pernoctaran a Formentera, de manera que tendrem [unitat de] Trànsit les 24 hores del dia”, ha confirmat Guasch.
D’altra banda, ha afegit que el reforç d’agents de la Guàrdia Civil per a la temporada serà similar o lleugerament superior al dels dos últims anys, que han estat els que han tengut més agents a les Pitiüses en temporada estival, ha afirmat Guasch.
Pel que fa al servei marítim, Guasch ha confirmat la presència d’entre dos i tres embarcacions semirígides de la Guàrdia Civil amb base al port d’Eivissa, a més de vaixells de gran eslora que patrullen les costes de les Pitiüses.
El radar SIVE, “imminent”
Sobre el radar SIVE (Sistema Integrat de Vigilància Exterior), que permetrà detectar embarcacions a moltes milles de la costa, una eina especialment rellevant en el rescat de barques de la migració, Guasch ha confirmat que ja s’ha fet l’adjudicació a una empresa privada i que la instal·lació hauria de ser imminent, tot i que no ha pogut concretar una data exacta. “Espero que sigui ben aviat”, ha dit.

Nou contracte de tres anys per destruir les barques de migració
Respecte a les prop d’un centenar d’embarcacions de migració acumulades a la planta de residus des Cap, Guasch ha anunciat que la Delegació del Govern de l’Estat té un nou contracte en vigor de tres anys amb l’empresa Herbusa, la mateixa que ha executat els contractes anteriors. “La intenció és arribar a zero en l’acumulat i després anar destruint les que van arribant”, ha dit. Ha reconegut que si durant els mesos de juny, juliol i agost hi ha problemes per traslladar les barques que viatgen en camions de gran tonatge a bord dels ferris que cobreixen la línia pitiüsa, es buscaran solucions conjuntament amb les navilieres. “És el meu compromís ferm”, ha dit.
El litoral: col·laboració però cadascú en la seva competència
Sobre les actuacions al litoral que el Consell de Formentera va dur a terme per retirar tanques i senyalització en mal estat —i per les quals va rebre un avís de la Demarcació de Costes de l’Estat—, Guasch ha recordat que en una reunió al seu despatx fa un mes i mig es va aclarir quines actuacions podia fer el Consell —com reposar elements tombats amb una comunicació prèvia—. Malgrat l’avís de Costes, Guasch ha dit que no creu que el Consell acabi sent sancionat. Això sí, ha subratllat la importància que cada administració actuï dins les seves competències. Ha confirmat que hi ha un contracte en vigor per restituir tots els elements deteriorats pels temporals, que hauria d’estar operatiu a partir del mes de maig o juny.
Guasch ha tancat recordant que els ciutadans poden trucar al 112 si detecten infraccions al mar, com festes il·legals o fondeigs no autoritzats. “Hem de ser corresponsables amb la gestió del nostre entorn“, ha dit.




