TOP
Delegació del SEPE a Sant Francesc. Foto: 7bts

Sa Unió reclama un SEPE adequat i operatiu tot l’any

Sa Unió proposarà al proper Ple de febrer que l’equip de govern insti al Govern de l’Estat a què doti a Formentera d’un servei d’ocupació adequat i operatiu tot l’any donat que, en l’actualitat, sols s’ofereix atenció presencial un dia per setmana.

Servei de vital importància en temps de crisi
Des de Sa Unió es considera que el Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE) ha de prestar a Formentera serveis semblants als oferts a la resta d’illes tals com assistència personalitzada, gestió de demandes de treballadors relacionades amb prestacions per desocupació, ERTO, tramitació d’ajudes, etc., i gestió per a empreses i serveis per a les administracions públiques.
En aquest sentit, des de la formació recorden que el SEPE tenia fins fa un temps un funcionari fix amb residència a l’illa per a l’oficina de Formentera, però des que aquest va decidir abandonar el treball, “les coses han anat a pitjor, especialment en els moments actuals de crisi en un servei de vital importància i en un territori en el qual l’ocupació està tan lligada a la temporada turística i, per tant, hi ha moltes altes i baixes a gestionar de fixos discontinus, persones que han finalitzat el seu contracte i han de posar en marxa el cobrament de la prestació i a les quals enguany s’han unit també els ERTO que en aquest moment a Formentera protegeixen a moltes persones”.

Atenció presencial deficient
Des de Sa Unió han expressat la seva preocupació, ja que únicament un dia a la setmana es desplaça una persona des d’Eivissa per a atendre els usuaris de la nostra illa, però fins a un màxim de casos per dia. La resta es queden fora i a l’espera de tenir sort a la setmana següent.
A més, el telèfon per a demanar cita “tan sols es pot emprar un dia per setmana i en un parell d’hores es tanca el contingent”, puntualitzen des de la coalició. Cal recordar que una volta finalitzat un contracte laboral, el termini per a sol·licitar la prestació és de 15 dies i si no es formalitza en aquest temps, es perd l’opció, cosa que genera molta tensió entre els usuaris.
La formació lamenta que això passa malgrat que temps enrere es va aprovar una plaça del SEPE a Formentera amb una persona destinada en Comissió de Serveis, però que realment es troba treballant en les oficines d’Eivissa. “Aquesta situació genera malestar entre els usuaris, però també en el personal del SOIB, que sense moure un dit han d’aguantar les tensions, el mal humor i les moltes consultes dels que s’acosten a veure com està el seu assumpte i no reben cap resposta”, sostenen des de Sa Unió.

Atenció virtual com a pretext
Segons sa Unió, el SEPE s’empara en el fet que per a sol·licitar qualsevol prestació per desocupació no és necessari acudir presencialment a les oficines del SEPE, i es pot presentar una presol·licitud a través del web, omplint un formulari amb les seves dades i, en el cas dels ERTO, la gestió es realitza directament amb les empreses, gestories o assessories i, per tant, els usuaris no necessiten fer cap tràmit. Així mateix, el SEPE argumenta que una altra opció davant aquesta falta d’atenció és la possibilitat de realitzar diferents gestions o consultes a través de l’Oficina Virtual que atén telefònicament els usuaris.
Des de Sa Unió es considera que aquest fet “significa una clara discriminació per als usuaris de Formentera respecte a qualsevol altra circumscripció que disposa del personal del SEPE per a l’atenció diària”. En aquest sentit, alerten que “la deficitària gestió que ha estat incapaç de corregir el SEPE està agreujant la ja per si mateix dolorosa situació en què es troben molts formenterers. El SEPE no està complint els seus compromisos dins el termini i en la forma escaient, i això es tradueix en retards a l’hora de cobrar les prestacions en el millor dels casos, ja que altres no tenen tanta sort i ni tan sols han rebut cap ingrés. Tampoc es respon a les sol·licituds que es formulen a través del web, ni per telèfon i és una tasca titànica concertar una cita per a tractar de resoldre qualsevol de les necessitats dels ciutadans abans citades i que normalment se salda amb un resultat infructuós”.

Proposicions i preguntes diverses
El portaveu de la coalició, Llorenç Córdoba, recorda que ja van presentar una proposició en aquest sentit l’agost de 2019 -que llavors va ser rebutjada per l’equip de govern de GxF i PSOE- i que, posteriorment, s’han anat fent preguntes regulars en el ple del Consell sobre aquesta mateixa situació. Així mateix, el diputat popular Miquel Jerez va fer una pregunta en el Congrés dels Diputats a l’octubre de l’any passat.

Compartir

Ho sentim, el formulari de comentaris està tancat en aquest moment.

PROGRAMES