TOP
La mesura cerca pal·liar els problemes de seguretat nàutica. OPC

S’estudia prohibir el lloguer de barques sense titulació nàutica

La Direcció General de Marina Mercant, entitat responsable de l’ordenació de la navegació a l’Estat, ha sol·licitat al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana que anul·li l’excepcionalitat que permet el lloguer de petites barques de mínima potència a persones sense cap títol de navegació. Si aquesta petició tira endavant, és molt probable que l’estiu vinent ja no sigui possible navegar sense titulació amb aquestes embarcacions.

En aquest sentit, cal recordar que des de l’estiu passat l’Autoritat Portuària de Balears no permet que operin al port de la Savina embarcacions de cinc metres d’eslora o menys propulsades a motor la potència del qual sigui inferior als 11,6kw o d’embarcacions d’eslora menor o igual a sis metres propulsades a vela, per part d’usuaris sense titulació nàutica.

L’ens portuari va prendre aquesta decisió a partir d’un informe elaborat pel capità marítim del port, Luis Gascón, on informava desfavorablement sobre la utilització d’embarcacions destinades al lloguer sense titulació nàutica a la Savina a causa de les característiques i problemàtica de la congestió de trànsit marítim existent en aquest port, ja que podria veure’s greument alterada la seva integritat física en poder-se patronejar aquestes embarcacions sense titulació nàutica.

Aquest tipus d’embarcacions sí que es podien contractar encara a les empreses de lloguer ubicades a l’estany des Peix, que comptaven amb una vuitantena d’embarcacions, encara que se suposa que amb l’aplicació de la nova regulació d’aquest espai natural protegit, aquesta pràctica ja no serà possible de cara a la pròxima temporada.

Aquesta pràctica, que ha generat un important negoci, ha originat simultàniament un augment en les incidències marítimes durant la temporada estival tant a Formentera com a Eivissa, perquè la manca d’experiència dels ocupants ha acabat a voltes amb les barques enfonsades a la mar o amb trucades d’emergència a Salvament Marítim per a ser remolcades fins a port per incidències tècniques o per quedar-se sense combustible i, fins i tot, han acabat amb algun desenllaç fatal.

El Reial decret que regulava les titulacions nàutiques per al govern d’embarcacions d’esbarjo, preveia en l’apartat d’excepcions la possibilitat de governar sense titulació embarcacions de motor de fins a 5 metres d’eslora amb una potència màxima d’11,26 quilowatts. Els únics requisits eren que naveguessin de dia i no s’allunyessin més de dues milles d’un port, marina o lloc a recer, a més de ser guiades per una persona major d’edat.

La falta d’una formació adequada d’aquests usuaris, que solen ser turistes als quals només es dona una xerrada prèvia d’uns minuts quan lloguen aquestes petites embarcacions, fa que sovint no sàpiguen reaccionar davant qualsevol circumstància que pot generar situacions perilloses i que en la majoria dels casos no es detecti aquest risc fins que ja és massa tard. Aquesta situació, a més, s’aguditza a zones com ses Illetes, cala Saona o es Freus, on cada temporada estival s’evidencia la massificació de les nostres costes.

Compartir

Deixa una resposta

PROGRAMES