EN DIRECTE Obrir el reproductor en directe
Un agent de Medi Ambient en una imatge d'arxiu. CAIB

El Govern desplegarà dos embarcacions a les Pitiüses per vigilar els espais protegits

Per Radioilla
Comentaris: 0
Visites 287
Per Radioilla
Comentaris: 0
Visites 287

La directora general de Medi Natural i Gestió Forestal del Govern de les Illes Balears, Anna Torres, ha anunciat a Ràdio Illa el desplegament de dues noves embarcacions semirígides destinades al control i la conservació de la biodiversitat marina a les Pitiüses i la vigilància dels espais protegits. Les dues embarcacions s’afegiran als dispositius ja existents de vigilància de la posidònia i formaran part d’un total de sis embarcacions que el Govern desplegarà a tot l’arxipèlag gràcies al finançament de fons europeus.

Dues embarcacions amb base a Eivissa

Les dues embarcacions destinades a les Pitiüses mesuren 7,5 metres d’eslora i disposen de motors de 250 cavalls, suficients per cobrir la distància fins a Formentera en un temps reduït, assegura Torres. Una d’elles tendrà base fixa al port de Sant Antoni de Portmany, i estarà dedicada exclusivament als agents de medi ambient, que tendran capacitat per aixecar actes d’infracció. L’altra serà a terra i es traslladarà amb remolc per emprar-la segons les necessitats de vigilància, i complirà una doble funció: seguiment d’espècies i hàbitats, i reforç de la vigilància.

Torres ha explicat que la base a Eivissa respon a raons logístiques: “Tenir embarcacions a Formentera implica tenir patrons permanents a l’illa i ja coneixeu les dificultats per trobar personal qualificat que hi pugui viure”. Ha afegit que si en el futur es detecta que la cobertura no és suficient, s’explorarà la possibilitat d’usar instal·lacions de l’estany des Peix per tenir les embarcacions puntualment a Formentera.

La primera embarcació arribarà el 23 de maig i l’última, el 15 de juny, completant el desplegament de les sis embarcacions a tot Balears.

Operatives tot l’any, set dies a la setmana

A diferència de les embarcacions de vigilància de la posidònia, que operen durant sis mesos l’any, les noves embarcacions estaran actives durant tot l’any. “Les sortides es programaran per quadrants, independentment de si és cap de setmana o dia laborable, i fins i tot podran sortir els vespres si cal”, ha explicat Torres.

D’altra banda, a les Pitiüses, el dispositiu de vigilància de la posidònia compta amb aproximadament sis embarcacions, que es mantenen sense canvis.

Què vigilaran: fondeigs il·legals, festes nàutiques i desembarcaments prohibits

Torres ha detallat les principals infraccions que els agents de medi ambient intentaran combatre a bord d’aquestes dues embarcacions: fondeigs sobre praderies de posidònia, trànsit d’embarcacions per zones de bany, abocaments a la mar, festes il·legals a bord d’embarcacions —les anomenades party boats— i desembarcaments no autoritzats a illots o zones protegides. “L’efecte dissuasiu de la presència continuada d’embarcacions oficials és molt important”, ha dit Torres, que ha reconegut la dificultat de controlar tot el litoral balear.

Els ciutadans que detectin infraccions poden avisar a través del telèfon d’emergències 112, el del servei de posidònia (617 975 172) o el de les policies locals, que fan arribar els avisos als agents de Medi Ambient.

Diligències per la festa flotant prop des Caló: de 6.000 a 100.000 euros de multa

L’entrevista s’ha produït pocs dies després que una festa multitudinària organitzada per l’empresa Smart Charter Ibiza amb 23 iots de gran eslora prop del racó de sa Pujada, generàs queixes de veïns i visitants. Torres ha confirmat que la Direcció General de Medi Natural ha obert diligències prèvies per investigar els fets i ha sol·licitat a la Capitania Marítima i al Servei Marítim de la Guàrdia Civil les actes de denúncia i la identificació dels responsables.

En tot cas, ha assenyalat que si s’obre un expedient, l’empresa implicada podria ser considerada reincident: el 2019 ja va ser sancionada per fets similars a la zona de Cala Saona, amb una multa que va quedar finalment en 4.800 euros. “Ser reincident és un agreujant que faria que la possible sanció fos superior a l’anterior”, ha dit Torres, recordant que les multes per infraccions en espais de la Xarxa Natura 2000 poden oscil·lar entre els 6.000 i els 100.000 euros.

Deixa el teu comentari

Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.

Cerca notícies

Registra't a Ràdio Illa

Crea un compte per poder comentar les publicacions i participar en els debats.

Ja tens usuari? Inicia sessió!

Inicia sessió a Ràdio Illa

No tens usuari? Registra't!

Inicia sessió a Ràdio Illa

No tens usuari? Registra't!