El diputat per Formentera, Llorenç Córdoba, ha defensat avui al Parlament la necessitat que qualsevol projecte que afecti l’aeroport d’Eivissa compti amb la participació real de les institucions insulars i sigui compatible amb la sostenibilitat, la capacitat de càrrega i la realitat territorial de les Pitiüses.
Durant el debat de la Proposició No de Llei (PNL) relativa al projecte d’ampliació i remodelació de l’aeroport d’Eivissa, finalment aprovada pel Parlament, Córdoba ha expressat el seu suport a la iniciativa i ha defensat una posició coincident amb l’acord aprovat recentment pel Ple del Consell Insular de Formentera.
El diputat ha recordat que Formentera és l’única illa de les Balears que no disposa d’aeroport propi i que depèn completament de l’aeroport d’Eivissa per a la seva connectivitat amb la resta de les Illes, amb l’Estat i amb Europa.
“Arribar a l’aeroport d’Eivissa no vol dir haver arribat a Formentera”, ha afirmat Córdoba, recordant que qualsevol resident o visitant encara ha de desplaçar-se fins al port d’Eivissa i agafar una barca o ferri per arribar a l’illa.
En aquest sentit, el diputat ha defensat que el debat sobre l’aeroport d’Eivissa no pot limitar-se només a Eivissa o a Madrid, sinó que també ha d’incorporar la perspectiva de Formentera, una illa directament afectada per qualsevol decisió aeroportuària però que històricament ha tingut poca capacitat d’intervenció en aquestes decisions.
Córdoba també ha destacat que, gràcies a les esmenes que va presentar durant la tramitació de la Proposició de llei de cogestió aeroportuària, el Consell Insular de Formentera tindrà, per primera vegada, presència i veu en els futurs òrgans de participació aeroportuària.
“És un avenç important, perquè Formentera no pot continuar essent una illa afectada per decisions aeroportuàries sense poder participar en el debat previ”, ha assenyalat.
El diputat ha defensat que qualsevol ampliació funcional o increment de capacitat de l’aeroport d’Eivissa ha de tenir en compte els seus efectes sobre Formentera, especialment en matèria de mobilitat, pressió sobre el territori, habitatge, serveis públics, aigua, residus i recursos naturals.
“Quan augmenta la pressió d’entrada a les Pitiüses, Formentera també ho nota. Per això, quan es parla d’ampliar capacitat aeroportuària, Formentera no pot quedar com una nota a peu de pàgina”, ha afirmat.
Córdoba ha recordat també que el Ple del Consell Insular de Formentera va aprovar fa pocs dies una proposta en la mateixa línia que la debatuda avui al Parlament, reclamant participació institucional, cogestió aeroportuària i oposant-se a qualsevol increment de capacitat que no sigui compatible amb la sostenibilitat i amb la realitat de les illes.
El diputat ha subratllat que aquesta posició no és una qüestió partidista, sinó una posició de Formentera. “Aquesta no era una proposta del PP, ni de Gent per Formentera, ni de cap partit en concret. Era una proposta de Formentera”, ha remarcat.
En aquest punt, Córdoba ha lamentat que els dos consellers socialistes del Consell Insular de Formentera no donassin suport a aquella proposta i optassin per l’abstenció, mentre la resta de grups representats al Consell la varen recolzar.
Aquesta contradicció, ha explicat, s’ha tornat a repetir avui al Parlament. Segons Córdoba, el representant socialista ha afirmat estar en contra d’una ampliació de l’aeroport d’Eivissa, però alhora ha anunciat que no donaria suport a la Proposició no de llei que precisament reclamava paralitzar qualsevol actuació vinculada a un increment de capacitat operativa.
“Les seves paraules queden amagades darrere del soroll de les seves accions”, ha afirmat Córdoba durant el debat.
El diputat ha insistit que, davant AENA i davant el Govern de l’Estat, Formentera necessita traslladar una posició clara i unida. “Com més units anam, més força tenim. I com més dividits anam, menys capacitat tenim d’influir en les decisions que afecten directament el futur de la nostra illa”, ha assenyalat.
Córdoba ha defensat aquesta posició com a diputat per Formentera en coherència amb l’acord aprovat pel Ple del Consell Insular i en sintonia amb la defensa feta des d’Eivissa pel president del Consell Insular, “reforçant així una veu pitiüsa comuna davant les decisions d’AENA i del Govern de l’Estat.”
Per al diputat, el debat sobre l’aeroport no és només una qüestió d’infraestructures, sinó també de participació institucional, de doble insularitat, de sostenibilitat i de capacitat de decisió sobre el futur de Formentera.
“Formentera no pot ser l’illa més dependent de l’aeroport d’Eivissa i al mateix temps la menys escoltada quan es decideix el seu futur”, ha conclòs.




