El Cap de Barbaria transporta passatgers i vehicles entre les Pitiüses. Baleària El Cap de Barbaria tendrà el primer equip autònom de generació elèctrica amb metanol d’Europa
Baleària ha anunciat que incorporarà al ferri Cap de Barbaria el primer contenidor autònom de generació elèctrica a partir d’e-metanol d’Europa, fabricat per l’empresa catalana especialitzada en solucions energètiques sostenibles Methanol Reformer. Aquest sistema, batejat com a eNomad, estarà disponible en les pròximes setmanes i convertirà aquest ferri de Baleària en el primer del continent a utilitzar metanol com a vector energètic per a produir hidrogen.
L’ús d’aquest nou sistema suposarà una nova fita, assegura Baleària, en les solucions de descarbonització aplicables al transport marítim de curta distància.
El Cap de Barbaria, que opera en el transport de mercaderies, vehicles i persones entre les Pitiüses des de 2023, ja va ser dissenyat per integrar un sistema d’hidrogen capaç de subministrar part de l’energia requerida pel vaixell. Durant les aproximacions i estades a port, el buc funciona amb el motor elèctric, mentre que en les navegacions fora d’aquests casos està propulsat per combustible fòssil.
Generar electricitat a partir d’hidrogen
La naviliera exposa que el sistema eNomad de Methanol Reformer combina la generació d’electricitat a partir d’hidrogen produït mitjançant reformat d’e-metanol amb un disseny modular, compacte i autònom, capaç d’operar de manera eficient en entorns portuaris i marítims. L’ús del sistema en el ferri elèctric permetrà validar el seu comportament en condicions reals d’operació, assevera la companyia.
L’hidrogen generat mitjançant aquest sistema s’utilitzarà per a alimentar una pila de combustible i produir electricitat auxiliar. Aquesta electricitat donarà suport a la recàrrega de les bateries i reduirà l’ús dels generadors convencionals, disminuint així el consum de combustible i les emissions. A més, Baleària aprofitarà aquest equip compacte de producció d’hidrogen per a provar diferents combinacions entre bateries i pila de combustible en el motor elèctric del vaixell.
Mitjançant aquesta experiència pilot, Baleària podrà avaluar les possibilitats del metanol com un vector energètic flexible per al transport marítim, que combina els avantatges d’un combustible líquid fàcil d’emmagatzemar amb la possibilitat de generar hidrogen in situ, sense necessitat de complexes infraestructures de subministrament a gran escala. A més, la naviliera avaluarà l’aportació de l’hidrogen al consum global, la reducció d’emissions i l’escalabilitat de la solució a altres vaixells i rutes de la companyia.
Cap de Barbaria: pioner a Espanya
El 2023, el Cap de Barbaria va començar a operar com el primer ferri elèctric de passatge i càrrega d’Espanya amb zero emissions en les aproximacions i estades en port, i va permetre reduir un 33% les emissions de CO₂ respecte al vaixell que operava anteriorment, el Posidònia.
Amb aquesta última fita del projecte BUCEMTO, finançat amb Fons Next Generation, la naviliera aprofundeix en la seva aposta per explorar les tecnologies que permetin accelerar la descarbonització del transport marítim, combinant gas natural, biocombustibles, electricitat, hidrogen i ara també metanol com a peça clau en la transició energètica del sector.
Baleària compta amb 11 vaixells propulsats amb motors duals a gas natural, tres dels quals estan usant bioGNL. A més, Baleària avança en l’electrificació total de certes rutes amb projectes de fast ferries 100% elèctrics de zero emissions, com el futur corredor verd entre Tarifa i Tànger.
Baleària ha informat que en el 2024 la naviliera va reduir gairebé un 10% la seva petjada de carboni per passatger.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.









