
El consum d’aigua de camions cisterna augmenta un 31% en dos anys
El consum de les empreses de Formentera dedicades a la distribució d’aigua mitjançant camions cisterna ha augmentat considerablement. Es tracta d’una aigua produïda a la dessaladora des Ca Marí i, segons informa l’empresa que gestiona el servei municipal, Aquàlia, del 2022 al 2024 aquests consums han pujat gairebé una tercera part (31%). Pel que fa al segon trimestre d’enguany, s’ha incrementat un 11,8% respecte del mateix període de l’any anterior. En el darrer mes amb dades, el de juliol, el consum d’aigua distribuïda amb camions ha crescut un 18% respecte al setè mes de 2024.
Aquest escenari coincideix amb el llançament de la campanya per fomentar l’estalvi d’aigua per part del Consell de Formentera, Aquàlia i l’Aliança per l’Aigua. Si bé actualment Formentera és l’únic territori de les Balears que es troba en una situació de “normalitat” segons l’índex de sequera, cal no oblidar que fa pocs mesos l’illa estava en alerta per sequera.
Llargues cues de camions
La imatge diària durant la temporada en els dos sortidors des Ca Marí on aquests camions s’abasteixen d’aigua és de saturació: un dels treballadors d’aquestes empreses explica que, en determinats moments, s’hi poden acumular fins a 14 vehicles amb cisterna esperant als surtidors, mentre que un altre afirma haver-ne arribat a comptar fins a 27.
De moment, l’augment de la demanda no ha repercutit en una pujada de preus i Aquàlia informa que manté les tarifes establertes el 2013. Ara bé, Ràdio Illa ha contactat amb quatre empreses dedicades al transport d’aigua per a consum humà de Formentera que coincideixen a assenyalar que, a causa del desequilibri entre la demanda actual i la capacitat de subministrament d’aigua, els temps d’espera en els dos sortidors des Ca Marí per omplir els camions oscil·len entre els 45 minuts i els 90 minuts.

Imatge d’arxiu de la dessaladora de Formentera, situada a Ca Marí.
Aquestes demores asseguren que, d’una banda, suposen un augment del cost del servei, tot i que, per ara, no s’ha repercutit en el preu final que assumeixen els clients. D’altra banda, fa créixer els temps d’espera del client final: en els casos que no són urgents (ja que els transportistes prioritzen les entregues en cisternes buides), el destinatari final pot esperar entre 24 i 48 hores per rebre l’aigua.
Aquesta aigua abasteix les cisternes d’immobles que, per trobar-se fora del nucli urbà, no estan connectats a la xarxa de distribució, però també piscines i sistemes de reg per a jardins. De fet, segons els entrevistats de les empreses de camions cisterna, la demanda ha augmentat especialment en aquest darrer capítol.
Aquàlia implementarà millores
Aquàlia informa que per fer front a aquesta escalada de la demanda té previst començar, a l’octubre, unes obres que permetran incrementar el volum subministrat al dipòsit de Ca Marí que alimenta els dos sortidors que donen subministrament als camions. Així, es farà un nou bombament des de la dessaladora per subministrar de forma independent al dipòsit de Ca Marí i així poder augmentar el cabal.
Un cop finalitzada aquesta obra, des d’Aquàlia apunten que es podrà estudiar la possibilitat d’incrementar el nombre de sortidors per modernitzar i ampliar la instal·lació o fer un nou sortidor en una altra ubicació. Cal recordar que el març de 2023 (en l’anterior legislatura) el Ple insular aprovà una proposició de Sa Unió per instal·lar un nou punt de càrrega d’aigua potable per a camions cisterna a la Mola.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.