TOP
Dos ferris al port de la Savina.

La reunió tècnica de seguretat creu “vital” allargar fins als 40 minuts el viatge a Eivissa

La reunió tècnica per a la millora de la seguretat del trànsit portuari en els ports de la Savina i Eivissa que es va celebrar el passat 19 de juliol conclogué que era “vital” emprendre una “reprogramació d’escales en els ports” esmentats que inclouria, entre altres aspectes, allargar uns 10 minuts el temps del trajecte marítim entre les Pitiüses.
Tal com reflecteix l’acta de la sessió, s’acordà proposar diversos criteris tècnics per guiar aquesta reprogramació. En el cas dels ferris que realitzen transport només de persones o de passatgers i càrrega rodada, cal ampliar el temps mínim de navegació entre les Pitiüses fins als 40 minuts, mentre que actualment els vaixells de línia triguen uns 30 minuts.
La reunió tècnica comptà amb representants de Salvament Marítim, Capitania Marítima, Corporació de Pràctics i diversos càrrecs tècnics de l’Autoritat Portuària de les Balears, si bé no hi participà cap capità en actiu de la línia pitiüsa.
En la sessió també es va suggerir allargar la durada mínima de les escales assignades, és a dir, el temps que el buc resta amarrat al moll, entre que amarra i torna a salpar. Segons la reunió tècnica, aquest lapse hauria de ser de 40 minuts, mentre que actualment amb prou feines arriba als 30 minuts. En el cas dels vaixells que només transporten càrrega, s’indica que les escales haurien de ser d’un mínim de 50 minuts.
Addicionalment es proposa que aquesta reprogramació contempli l’esglaonament de 5 minuts entre que un vaixell emprèn una maniobra i ho fa el següent, per evitar operacions simultànies.

Reprogramació sense aplicar
D’altra banda, en el document en què es detallen les condicions per concedir autoritzacions d’atracament que el director de l’Autoritat Portuària de Balears (APB), Jorge Nasarre, signà el 26 de juliol, només una setmana després de la reunió tècnica, no es recullen les propostes referents a allargar els temps del trajecte o d’escala, i en canvi sí que s’inclou la prohibició de les maniobres simultànies i el marge de 5 minuts entre maniobra i maniobra. Tot i això, aquest document estableix que “es procedirà a iniciar el procediment per a la reprogramació de les escales afectades (…) conforme als criteris tècnics proposats i els terminis estimats en la reunió tècnica del 19 de juliol”. En aquest sentit, en aquella sessió també s’acordà un calendari perquè les navilieres presentessin la seva proposta de reprogramació i l’APB pogués analitzar-la, a més d’un període per realitzar ajustos i uns dies per preparar la seva entrada en vigor. En total aquests temps sumen 21 dies, tot i que ja han passat més de tres mesos i de moment aquestes recomanacions no s’han implementat.
Preguntada per aquesta qüestió, Autoritat Portuària de les Balears ha indicat que “s’hi està treballant” i que, de moment, “encara no hi ha res decidit”.

Compartir

PROGRAMES