El president del Consell Insular de Formentera, Óscar Portas, ha aclarit que l’equip de Govern no proposa activar 3.767 noves places turístiques a l’illa, en referència a l’estudi de capacitat de càrrega que el passsat dimarts el conseller de Turisme, Artal Mayans, presentà a la Comissió d’Ordenació i Pormoció Turística (COPT).
En un comunicat del Consell, Portas ha afirmat que “una cosa és analitzar tècnicament la capacitat turística de l’illa i una altra és decidir activar places. No hem presentat una proposta per posar en funcionament 3.767 places turístiques i no s’ha de confondre el resultat d’un estudi amb una decisió de govern”.
En aquest sentit, el president ha volgut fer èmfasi en el compromís de la institució amb la sostenibilitat del model insular: “La capacitat màxima que identifica l’informe no és una xifra que ens hàgim fixat com a objectiu. El nostre compromís és preservar Formentera i la qualitat de vida dels residents”. Portas ha afegit que, per aquest motiu, s’ha posat el document a disposició de la COPT i s’ha obert un termini d’un mes i mig perquè els seus membres puguin revisar-lo i fer-hi aportacions.
Un document tècnic d’anàlisi, no una decisió política
Des del Consell subratllen que l’estudi de capacitat de càrrega turística és un informe tècnic encarregat per disposar d’una anàlisi actualitzada —la darrera es va realitzar l’any 2010— i que en cap cas constitueix una proposta o autorització per posar en funcionament noves places.
L’informe analitza conjuntament factors econòmics, socials, mediambientals, territorials i demogràfics, assegura el Consell. Cal recordar que el Pla Territorial Insular (PTI) estableix un sostre de 20.585 places turístiques. En canvi, l’estudi actual situa la capacitat turística màxima operativa en 18.836 places (1.749 menys que el sostre del PTI), una xifra que funciona com a llindar tècnic i no com a objectiu de creixement, remarca una nota del Consell.
1.001 places compromeses abans de la «congelació» de 2022
Respecte a les 3.767 places esmentades, la institució detalla que corresponen simplement a la diferència matemàtica entre les 15.069 places operatives actualment que pren de referència l’estudi i el llindar tècnic de 18.836, per la qual cosa no es pot presentar com una proposta d’activació.
A més, el Consell recorda que cal afegir les 1.001 places ja adjudicades abans de la congelació de places aprovada pel Govern balear el 2022 i pendents d’entrar en funcionament, fet que eleva el còmput real de places operatives i compromeses a 16.070. Aquestes 1.001 places responen a compromisos de legislatures anteriors, subratlla el Consell, i no pas a cap iniciativa derivada de l’estudi actual.
Finalment, l’equip de Govern ha reiterat que no aposta per augmentar l’oferta turística i ha aclarit que les obres en establiments hotelers o d’allotjament que s’estan executant actualment responen a autoritzacions atorgades en el passat. El document presentat a la COPT no és definitiu i s’obrirà ara el procés de participació per revisar-ne la metodologia i conclusions abans de redactar la versió final.




