TOP
Instantània de la reunió. 7bts

L’establiment d’un topall màxim de freqüències i la petició d’un Consell d’Entitats marquen la reunió participativa sobre el decret de transport marítim

Govern Balear i Consell de Formentera han detallat aquest dijous, en una reunió participativa amb representants d’entitats i particulars, els punts més destacats de l’esborrany del Decret de transport marítim que ha elaborat l’executiu autonòmic i que és ja en exposició pública.
Sobre la taula hi havia tres dels punts de més interès per a Formentera en aquest decret: Garantir les barques de primera i darrera hora, la reducció de les freqüències dels viatges diaris, i posar límit a les excursions marítimes.

Criteris mediambientals
Sobre el primer punt, el decret garantiria tant la primera barca, la que parteix de Formentera a les sis del matí, com la darrera barca de les 22.30 h amb sortida des del port de Vila. Quant a establir un màxim de freqüències, des del Govern es veu difícil d’aconseguir amb el decret, i segons el conseller balear de Mobilitat Josep Marí Ribas, ‘Agustinet’, s’haurien d’explorar criteris mediambientals. Uns criteris que segons apuntava Joan Torres, excapità i assistent a la reunió, ja s’inclouen a la Llei del 2010 en el punt número quatre i l’article 15, on es contempla la protecció de l’ecosistema marí. Com a eina de control, Torres proposa una estació fixa d’emissions de qualitat de l’aire integrada dins el Govern Balear.

Ordenança de l’APB
Per la seva banda, la presidenta del Consell, Ana Juan, clarificava que amb la nova ordenança de l’Autoritat Portuària, per la qual s’estableix l’ordenació i l’assignació d’atracaments als ports la Savina i Eivissa. Aquesta nova programació implica que els bucs de línia regular han de realitzar les maniobres d’un en un a les Zones de Navegació Restringida properes als atracaments assignats a aquesta línia a cadascun dels ports.
Segons Juan, amb l’aplicació d’aquesta ordenança, s’ha passat dels 160/170 trajectes diaris del 2019 a uns 122 en l’actualitat, cosa que suposa una reducció de més d’un 20% de trajectes.

Aquesta xifra, però, encara suposa una pressió excessiva sobre l’entorn per al conseller insular de Mobilitat, Rafael González, que reclama més treball conjunt amb el Govern, en concret amb les conselleries balears de Mobilitat, Medi Ambient i Energia per a assolir un nombre adequat de freqüències que minimitzi la pressió que pateix en l’actualitat el parc natural.

En aquest punt, executiu autonòmic i Consell han acordat que en un termini màxim de tres anys des de l’aprovació del decret, es realitzarà un estudi sobre l’encavalcament de serveis marítims que es produeix en aquesta línia marítima en temporada estival i es proposaran les mesures necessàries.
A aquest efecte, es podrà crear una Comissió de seguiment de les mesures que en el seu cas s’hagin recomanat i que estarà formada per representants de les conselleries competents i dels consells insulars d’Eivissa i Formentera.

Excursions marítimes
Pel que fa a les excursions marítimes, l’esborrany del decret en recull les diferències amb el transport regular, especificant, entre altres, que l’excursió ha de tenir sortida i arribada al mateix punt, que no pot tenir una durada inferior a quatre hores ni superior a dotze, que el bitllet a la venda haurà de ser d’anada i tornada sense descompte de resident i que tots els passatgers han de fer l’itinerari complet.

Aquestes disposicions, però, poden topar amb els interessos de les empreses del sector, majoritàriament radicades a Eivissa, que ja preparen al·legacions al respecte.

També des de Formentera hi ha qui defensa les excursions marítimes. Doris Díaz, del bar Mar i Vent, no veu amb mals ulls aquest tipus d’excursions, i li preocupa el canvi d’ubicació de les arribades de les “golondrines”, que enguany passen a la zona pròxima a l’estació nàutica junt amb el transport regular, ja que, d’una banda, pensa que aquest canvi perjudicarà els negocis de la zona portuària on atracaven fins ara aquestes embarcacions i augura, a més, un cert col·lapse a la zona de l’estació marítima, on confluiran passatgers de les línies regulars i de les excursions en un espai limitat.

El “to be, or not to be” del Consell d’Entitats
D’altra banda, en alguns moments de la reunió participativa, s’ha obert el dubte sobre si la mateixa era un Consell d’Entitats, o no, en no haver-hi una convocatòria prèvia a tal efecte.
Això ha fet que alguns dels presents, com en Jordi Crespo, de la Comissió de Festes de Santa Maria, reclamassin la convocatòria oficial d’un Consell d’Entitats on la societat formenterera sigui puntualment informada de les al·legacions que presenta el Consell en el seu nom.

Davant d’aquesta demanda, la presidenta Ana Juan ha apuntat que el Consell valorarà la petició i que s’ha de mirar el marc legal per saber com realment es pot fer.

Presentació d’al·legacions
Finalment, Juan ha explicat quins són els passos a seguir si algú vol presentar al·legacions al projecte de decret, unes al·legacions que ara com ara es poden presentar fins al dos de juny, tot i que també ha avançat que el Consell de Govern ha tractat una possible pròrroga en els terminis de presentació d’aquestes.

Compartir

Comentaris (1)

  • Finselsous

    Avans de reduir les excursions de un dia, no podem reduir el nombre de megayates? O embarcacions de gran motor?

Deixa una resposta

PROGRAMES