TOP
El transport marítim pot tenir impactes desfavorables per al medi marí balear. Isaac Buj

L’Estat tramitarà la declaració del mar balear com a Zona Marina Especialment Sensible

L’executiu central s’ha compromès a tramitar la declaració del mar balear com a Zona Marina Especialment Sensible (ZMES) tal com va aprovar el Govern el gener de 2022.
En paral·lel, l’Estat reclamarà que la futura ZMES del Nord-oest de la Mediterrània que estan impulsant els governs d’Espanya, França, Mònaco i Itàlia, i que està focalitzada a prendre mesures en benefici de la protecció dels cetacis inclogui la mar balear.

Segons el Govern, la inclusió de les aigües de les illes en la declaració de ZMES del nord del Mediterrani que ja s’està tramitant, permetrà que es puguin avançar mesures “més immediates”, i després es pugui treballar en “una zona específica de protecció per a les Illes Balears que permeti altres mesures per evitar perjudicis en els nostres ecosistemes”.

D’altra banda, el conseller Miquel Mir ha destacat que “el Govern podrà participar en l’elaboració de les propostes que donaran contingut en el si d’un grup de treball bilateral”. Aquest grup de treball, ha afegit el conseller, es constituirà les pròximes setmanes per començar a plantejar les potencials mesures de protecció associada que la ZMES podria tenir, d’acord amb els estudis i documentació que aportarà l’executiu balear.

Controlar la contaminació del transport marítim
La ZMES és una figura internacional que ha d’aprovar l’Organització Marítima Internacional (OMI), organisme especialitzat de les Nacions Unides i que inclou mesures per evitar, disminuir i controlar la contaminació marina amb font d’emissió en els vaixells. L’OMI acompleix aquesta missió mitjançant l’adopció de normes de protecció i seguretat marítimes, eficàcia de la navegació i prevenció i control de la contaminació ocasionada pels vaixells, així com mitjançant la consideració dels assumptes jurídics connexos i la implantació efectiva dels instruments d’aquesta organització perquè s’apliquin de manera universal i uniforme.

En aquest context, la mar Mediterrània representa una de les rutes marítimes més transitades del món i és la porta d’entrada entre Europa i Àsia a través del canal de Suez. Consegüentment, les aigües que envolten l’arxipèlag balear es troben en un node molt important de transport marítim internacional que pot tenir impactes desfavorables per al medi marí i costaner i la salut humana, per la qual cosa es fa preceptiu avançar en la definició, la localització, la prevenció, la reducció i el control dels efectes negatius de la navegació marítima internacional.

En aquest marc, la iniciativa acordada pel Govern, a proposta conjunta de les conselleries de Medi Ambient i de Relacions Exteriors, planteja la necessitat de controlar la contaminació marina i altres efectes de la navegació marítima i d’estudiar mesures d’especial protecció entorn de les aigües de les Illes Balears.

Una Zona Marina Especialment Sensible, segons la resolució adoptada l’any 2005 per l’OMl, és aquella que ha de ser objecte de protecció especial, d’acord amb les mesures que adopti aquest organisme de les Nacions Unides, en atenció a la seva importància per les característiques ecològiques, socioeconòmiques o científiques reconegudes, si aquestes característiques poden patir danys a conseqüència de les activitats marítimes internacionals.

Compartir

Deixa una resposta

PROGRAMES