TOP
Xico Ribas, tècnic de l'Àrea d'Infraestructures, Óscar Portas, president del Consell i Miquel Costa, assesor cultural al Consell d'Entitats. Xico Ribas, tècnic de l’Àrea d’Infraestructures, Óscar Portas, president del Consell i Miquel Costa, assesor cultural al Consell d’Entitats.

Espai cultural de Sant Ferran: 7.000 metres de construcció i més de tres anys d’obra

El Consell d’Entitats s’ha reunit en una sessió extraordinària per tractar dos assumptes. En primer lloc, el projecte de l’Espai Cultural de Sant Ferran, que s’ubicarà a l’indret que ara ocupen les escoles i, en segon lloc, les bases del concurs de l’Autoritat Portuària de les Illes Balears (APB) per la gestió de la marina de Formentera.

A la reunió hi han assistit unes vint persones, entre elles representants de l’Associació Cultural Trampolí Mecànic, d’Espai Dones, de l’Associació de Serveis Nàutics Professionals de la Savina, de l’Associació de Veïns de Formentera i del Grup Esportiu s’Espalmador. També hi han assistit representants dels grups Gent x Formentera i PSOE. D’aquesta manera, s’ha assolit el quòrum per aprovar l’acta de la sessió anterior.

Serveis a Sant Ferran

El primer punt que s’ha posat sobre la taula ha estat el de l’espai cultural de Sant Ferran.

En aquest sentit, Óscar Portas, president del Consell, ha exposat els diferents serveis que s’oferiran en aquest nou edifici. Segons Portas, aquesta decisió s’ha basat, per una banda, en necessitats del consell, que han estat estudiades pel gestor cultural Miquel Costa i, d’altra banda, en els registres d’entrada de les associacions amb les seves propostes.

Així doncs, al nou espai cultural de Formentera hi hauria: la Biblioteca, l’Escola de Música i Dansa, el Conservatori, l’Escola d’Adults, el Servei d’Assessorament Lingüístic, l’Arxiu, el Centre de Majors, espai per tallers i associacions, una sala petita, un auditori, un amfiteatre, una sala d’exposicions, dependències municipals, una cafeteria, un parc infantil i “altres”. Tot això, en una construcció, que segons els càlculs del Tècnic de l’Àrea d’Infraestructures, Xico Ribas, faria uns set mil metres quadrats de construcció.

Obra llarga

El cap de l’Àrea d’Infraestructures, precisament, ha advertit que serà un procés molt llarg, de més de tres anys de duració, i que s’haurà d’executar en diverses fases, la qual cosa implicarà que algunes parts de l’edifici entraran en funcionament mentre les altres encara s’estiguin acabant.

Respecte a això, ha deixat clar que dependrà de la mateixa obra, assenyalant que potser no estarà enllestit primer “el més urgent”.

Pròximes passes

Sobre la posada en marxa d’aquest projecte, Ribas ha dit que es començarà a treballar amb el Col·legi Oficial d’Arquitectes de les Illes Balears entre juliol i setembre per fer un concurs d’idees a partir del qual, previsiblement en 2026, s’escollirà el disseny més adequat.

A partir d’aquest moment es podran redactar les bases del concurs de licitació per la construcció d’aquest complex.

El responsable tècnic ha remarcat la importància de col·laborar amb el col·legi professional per fer “un concurs d’idees amb arquitectes que tinguin experiència en aquest tipus d’edificacions”.

Projecte “ambiciós”

Finalment, tant el funcionari com el cap polític del Consell, han estat d’acord en el fet que aquesta obra ha d’estar consensuada amb tothom, ja que durarà més enllà de la legislatura.

Segons les paraules de Xico Ribas, es tracta d’un projecte “ambiciós” i el “més important quant a serveis”, perquè es duran a terme diverses activitats i en diversos horaris, fet que té implicacions també a l’hora de dissenyar i construir l’espai.

Port de la Savina

Sobre la concessió del port de la Savina, que era el segon punt en l’ordre del dia, Óscar Portas ha enumerat tots els ítems del plec de condicions que el consell ha aconseguit modificar després de reclamar-ho per escrit, de forma consensuada amb els altres grups, a Javier Sanz, president APB.

Marina única

Sobre la marina única, el president insular ha reconegut que no s’ha assolit l’objectiu inicial, que era comptar amb dos licitadors i, per tant, amb dues marines diferenciades.

En aquest sentit, el cap de l’executiu insular ha volgut deixar clar que les consultes jurídiques efectuades conclouen que no existeix recorregut legal per presentar una al·legació o impugnació per motiu de monopoli.

Per aquest motiu, diu el president, va votar a favor del plec, tot i deixar constància que hauria preferit l’existència de dues marines. Malgrat això, ha destacat com a fita positiva que s’hagi aconseguit reduir el període de concessió de 25 a 16 anys.

Exclusions del plec

Pel que fa a altres cessions per part de l’Autoritat Portuària de les Balears (APB), el representant polític de l’illa ha detallat diverses actuacions que finalment han quedat excloses de la licitació.

En primer lloc, la construcció d’un edifici nou entre el restaurant ‘Panperfocaccia’ i la ‘Confraria de Pescadors’.

En segon lloc, la parcel·la propietat de Salinera Espanyola, que es preveia que, en cas d’expropiació, pogués passar al nou licitador, mentre que el Consell hi voldria ubicar una marina seca per a Formentera.

També han quedat fora els edificis situats entre ‘La Rosa de los Vientos’ i el ‘Bella Vista’, que es mantindran com ara fins al 2028, de la mateixa manera que la construcció de l’aparcament subterrani previst a la zona de llevant, que també s’ha descartat.

Limitacions en “volum” 

Per continuar, Portas ha remarcat que s’ha acordat amb l’autoritat portuària impedir que l’edifici del ‘Panperfocaccia’ pugui créixer en volum.

Quant als aparcaments, finalment només n’hi haurà un a ponent i en lloc de ser de 5000 metres com s’establia, serà de 2.500 metres amb capacitat per 90 vehicles.

Una altra limitació ha estat la de la marina seca, que només podrà tenir una alçada, evitant prestatgeries elevades. En aquesta marina es preveuen un màxim de 33 places, que hauran d’estar obertes tant a embarcacions de xàrter com a particulars, i no només a la llista 6a.

Nombre mínim d’embarcacions, inclusió de llista 7a i diferents tarifes

En la seva exposició, Óscar Portas, ha remarcat que a la marina, finalment, el nombre mínim d’embarcacions serà de 183, amb l’objectiu de què no es puguin substituir embarcacions petites per altres més grans que paguen més.

Ha afegit, sobre aquesta qüestió, que s’inclouran amarraments de menys de 8 metres d’eslora destinats a transeünts.

A més, el mandatari del consell ha dit que inicialment només es preveien amarraments per a embarcacions de la llista 6a, i que finalment s’hi admetran embarcacions de la llista 7a. D’altra banda, ha assenyalat que s’ha pactat diferenciar les tarifes en totes les eslores.

Preus “raonables” de locals comercials i d’aparcament per residents

El representant dels formenterers ha fet constar que els preus dels locals comercials hauran de mantenir-se dins de “marges raonables”, i que serà valorada favorablement l’oferta que presenti preus més accessibles.

El dirigent del Consell ha afegit que s’establirà un preu econòmic per l’aparcament dels residents, però que l’equip de govern haurà de negociar amb la concessió perquè això passi, ja que, ha incidit l’orador, el Consell contribueix econòmicament, per exemple, per tal que els residents tinguin zona blava a la Savina de franc.

Límit de dues embarcacions d’excursions 

Sobre les excursions d’un dia el ponent ha explicat que s’ubicaran on eren temps enrere, davant el restaurant ‘Marino’, i que aquesta zona estarà limitada a dues embarcacions.  En relació amb això, el consell pretenia que aquestes barques d’excursió haguessin de quedar amarrades per evitar que la zona esdevingui un punt d’activitat incontrolada, una obligació que finalment no existirà, tot i que el govern insular hi reforçarà la vigilància.

Resposta de les associacions

Quant a les preguntes i reaccions dels assistents, la majoria dels representants de les associacions no han fet preguntes.

Les intervencions més destacables han estat, sobre el port de la Savina, la pregunta cap a Óscar Portas sobre l’acord de ple que s’havia adoptat per impugnar aquest plec de condicions en contra del vot que ja havia emès el president al consell d’administració.

Davant això, el representant polític ha dit que s’està estudiant jurídicament, ja que tot i la seva voluntat d’acatar la voluntat del ple, hi ha funcions assignades al president que li són pròpies.

D’altra banda, Paco Castelló, de l”Associació de Serveis Nàutics Professionals de la Savina’ que ha opinat que “pot ser un bon concurs” i que “s’ha escoltat a la gent de Formentera”, malgrat que “sempre fa un poc de por una sola marina”.

Rafa Ramírez, del PSOE, per la seva banda, ha lamentat que “s’hagi comprat el discurs de l’APB”.

Sant Ferran

Sobre el projecte de Sant Ferran, el representant de l’associació ‘Trampolí mecànic’ ha lamentat que el projecte no estigui enfocat a posar la cultura en el focus i que el procés no hi hagi set prou participatiu al seu entendre, ja que catorze associacions van enviar un escrit amb les seves propostes que consistien en un espai centrat en les arts, i no en les necessitats d’espai del consell. En la seva intervenció ha explicat que li semblava bé l’oferta de serveis, però no com s’havia fet aquest procés de participació.

També Ana Juan, del Partit Socialista, ha preguntat que es faria amb l’edifici original, si s’enderrocaria o es mantindria una estructura per recordar la història de les escoles de Sant Ferran. En aquest sentit, tant el tècnic de l’Àrea d’Infraestructures com Óscar Portas, han contestat que mantenir l’estructura comprometria molt l’aprofitament de l’espai i que la idea seria recordar les escoles d’una altra manera, mitjançant una exposició permanent de fotografies o altres elements simbòlics.

Compartir

Deixa una resposta

PROGRAMES