Antonio Jesús Sanz a Ràdio Illa. Arxiu Opinió: Les navilieres de Formentera… o no, per Antonio J. Sanz
Aquesta setmana, a part dels vents “no ocasionats pel canvi climàtic” que dirien alguns extrema-dretans, i que estem patint fa ja molt de temps, els formenterers i les formentereres ens hem aixecat amb una nova sorpresa: les connexions marítimes entre illes han rebut una nova retallada. Tot i que s’enarboren com “La naviliera de Formentera”, les dues navilieres que copen el mercat marítim de connexió entre Formentera i Eivissa han decidit llevar al mateix temps les barques ràpides de connexió amb vehicle entre les illes.
El Nixe, barca que fa el trajecte “en 35 minuts”, i el Castaví, que ho fa en “40 minuts”, han hagut d’anar a revisió justament al mateix temps. Ens queda el Cap de Barbaria, que és molt sostenible, però que casualment també és el mateix que les empreses de càrrega empren per dur els camions amb totes les mercaderies que la nostra illa necessita diàriament. Ahir mateix, una companya que venia d’Eivissa deia que el Cap de Barbaria anava “fins els topes”.
I quina és la resposta de les navilieres quan preguntes? Una, que no saben quan tornarà a estar operatiu l’únic vaixell que tenen d’aquest tipus. L’altra, que ells si que han mantingut (sobre el paper) la connexió.
La realitat al febrer per als formenterers i formentereres és que si has d’anar a Eivissa amb el teu vehicle per moooolts de motius (com anar a l’hospital de referència, a la policia nacional, als jutjats, a l’aeroport, a una prova derivada a una clínica privada, o simplement a una connexió “que el lliure mercat” et deixa fer amb navilieres diferents), potser no puguis fer-ho.
A més, ara tenim diverses “ofertes” per poder comprar bitllets amb alguna mena de descompte. D’una banda, “cotxe gratis” amb una. D’altra, “carrega almenys 20 bitllets” i et donem trajecte de cotxe gratuït.
Novament, aquestes ofertes són sobre el paper. Els d’una naviliera no sabem quan els podem emprar (deu saber la naviliera quan és més adient que sortim amb vehicle de Formentera). L’altra, tasca impossible trobar bitllets per cotxe “amb el codi descompte” en dates que seria molt probable de ser emprades (per exemple, quan els joves tenen vacances de Setmana Santa, i donat que no està iniciada la temporada, les famílies podrien aprofitar per fer un poc de “turisme a la inversa”. Curiosament, sí que hi ha places disponibles sense els descomptes esmentats.
Encara no sabem si Formentera.eco serà una realitat, però si sabem de l’acord del president del nostre Consell perquè la quota per als eivissencs sigui “lliure a l’estiu”.
Tot i que ara estan “molt preocupats” pels treballadors que venen d’Eivissa a l’estiu, tal vegada hauríem de preocupar-nos dels que també van i venen TOT l’hivern. Si a la idea que les connexions del transport públic són una quimera “molt repetida” però no solucionada, li afegeixes que qui vol portar o dur el seu vehicle no pot, la realitat és que el concepte de la triple insularitat queda curt.
Esperem que a part de viatjar a fires a promocionar Formentera “per a mantenir engegat el nostre motor econòmic”, algun dia s’aturin a pensar que aquest motor necessita peces molt essencials que han de poder arribar, sortir, i tenir una mobilitat adequada per poder garantir no només el servei turístic, sinó també els serveis públics.
Antonio J. Sanz Igual
Secretari d’Organització PSIB-PSOE Formentera
Els comentaris publicats a la secció d’Opinió no representen el parer de Ràdio Illa. Aquest mitjà no es fa responsable de les opinions que són recollides en aquesta secció. Ràdio Illa es reserva l’opció de publicar parcialment el text o a no fer-lo públic en el cas de vulneració dels drets fonamentals.
Si voleu fer arribar un article per ser publicat a la secció d’Opinió, adreçau-vos al correu electrònic info@radioilla.cat. Juntament amb el text cal que ens envieu el nom complet, nombre de DNI o NIE i nombre de telèfon.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.









