La nova senadora d’Eivissa i Formentera, Neus Massanet, ha assenyalat la necessitat de trobar una fórmula que permeti protegir el litoral de Formentera i, al mateix temps, donar seguretat jurídica als propietaris afectats per les delimitacions de Costes. Massanet s’ha reunit recentment amb la presidenta de l’Associació d’Afectats per la Delimitació de Costes de Formentera, María José Mayans, i ha explicat a Ràdio Illa que ara estudiarà la documentació i les reivindicacions que li han traslladat per determinar quines poden tenir recorregut en l’àmbit estatal.
La senadora ha remarcat que es tracta d’una problemàtica que Formentera arrossega des de fa molts anys i ha defensat que s’ha de compatibilitzar la protecció del domini públic marítim-terrestre amb els drets de les persones afectades.
Que les propietats puguin passar de generació en generació
Massanet s’ha referit especialment a les construccions anteriors a la normativa de Costes que, arran de les delimitacions, han quedat incorporades al domini públic marítim-terrestre i els antics propietaris han passat a disposar d’un dret d’ocupació mitjançant una concessió.
En aquest sentit, ha defensat que les famílies que disposaven d’aquestes construccions abans dels canvis normatius haurien de tenir la possibilitat de continuar-ne gaudint i transmetre aquest dret entre generacions.
Segons ha explicat, la seva proposta seria que, mentre la família vulgui mantenir aquesta vinculació, pugui continuar fent-ho i que només en el moment en què renunciï a l’immoble aquest passi definitivament a mans de l’Estat.
Massanet considera que aquesta fórmula permetria donar seguretat a persones i famílies que han mantingut aquestes edificacions durant anys sense renunciar a la necessària protecció del litoral.
Estudiarà si hi ha marge d’actuació des del Senat
La senadora ha evitat, de moment, comprometre una iniciativa concreta al Senat. Ha explicat que primer necessita estudiar “amb rigor” tota la documentació facilitada per l’associació i determinar quines qüestions poden ser abordades des de l’àmbit estatal, especialment les relacionades amb la normativa de Costes i les competències que conserva l’Estat.
Massanet preveu incorporar-se a l’activitat parlamentària a finals d’agost, mentre que el primer ple del Senat està previst per al 8 de setembre. Abans de plantejar qualsevol iniciativa, però, insisteix que s’ha d’analitzar la documentació dels afectats.
La senadora també ha advertit de les conseqüències que podria tenir per a Formentera que els negocis i construccions tradicionals del litoral acabassin desapareixent o passant a un model generalitzat de concessions. En aquest sentit, ha afirmat que es podria perdre “una part de l’essència” de l’illa i ha defensat la necessitat de trobar un equilibri que tengui en compte la manera de viure pròpia de Formentera.
Crítiques per la gestió de les concessions de platges
Durant l’entrevista, Massanet també s’ha referit als problemes d’aquesta temporada amb les concessions dels serveis de platja. La senadora considera que el Govern balear, que gestiona part de les autoritzacions i concessions de Costes des del traspàs de competències, ha de donar explicacions sobre com s’ha arribat a aquesta situació.
Massanet considera que no s’ha fet amb prou antelació la feina necessària perquè les concessions i els serveis de temporada poguessin funcionar amb normalitat i ha reclamat una major coordinació entre el Govern i els consells insulars.
Demana al Consell que pressioni el Govern balear
La senadora també ha situat part de la responsabilitat en el Consell de Formentera. Tot i assenyalar que des de la institució insular s’ha defensat que s’han seguit els procediments corresponents, considera que el Consell, com a administració que coneix de primera mà la realitat de l’illa, ha de fer més pressió davant el Govern balear.
Massanet ha assegurat que des de l’àmbit estatal també defensarà que es reconeguin les particularitats de Formentera, però considera que aquesta reivindicació ha de començar per la mateixa institució insular davant l’Executiu autonòmic.
La senadora ha insistit que tant en la delimitació de Costes com en la gestió de les platges és necessari trobar un equilibri entre la protecció d’un territori especialment fràgil, la seguretat jurídica dels afectats i una realitat econòmica en què les platges i els serveis vinculats al litoral tenen un pes fonamental.




