
ABAQUA inspeccionarà l’emissari marí de la depuradora arran de la denúncia del GOB
ABAQUA (Agència Balear de l’Aigua i la Qualitat Ambiental) inspeccionarà l’estat de l’emissari de l’estació depuradora de Formentera que desemboca as caló de s’Oli (en el Parc Natural de ses Salines) arran de la denúncia del GOB que assenyala que presenta nombroses fissures i abocaments al llarg de tota l’estructura. Així ho ha afirmat Emeterio Moles, gerent d’ABAQUA, l’empresa pública del Govern balear que s’encarrega del manteniment d’aquesta instal·lació.
L’emissari, admet el directiu, té una “antiguitat important, de més de 20 anys” està fet de fibrociment i ha estat sotmès a impactes, com cops d’àncora. Tot i això, Moles assenyala que sempre “s’hi fa la reparació necessària” i que en la darrera inspecció del mes de juny (de les dos anuals que s’hi fan regularment) no s’havia detectat cap problema.
La diferència de densitats en les aigües genera terbolesa
El gerent ha explicat que l’emissari marí té un recorregut d’uns 900 metres, dels quals uns 400 estan soterrats i la resta en una “semirasa pel mig de la posidònia”. En tot cas, apunta que l’emissari aboca les aigües depurades en el seu extrem final i ha advertit que la diferència de densitat entre l’aigua vessada i la mar pot donar a la primera una aparença tèrbola. Així mateix, i malgrat la depuració, Moles ha manifestat que l’aigua depurada conté partícules orgàniques, tal com deixà palès un estudi de l’IMEDEA de 2021.
El nou emissari: tub de polietilè de dos km
El responsable d’ABAQUA ha recordat que està previst substituir l’emissari actual per un de polietilè que podria tenir uns dos quilòmetres de longitud i que, probablement, estaria instal·lat en un túnel (una “perforació horitzontal dirigida”) sota la praderia de posidònia.
Una vegada superada l’extensió que ocupa la planta protegida, el tub ja no estaria enterrat i es dividiria en dos canalitzacions (com una i grega) que disposarien de difusors per abocar les aigües. Segons Moles, l’avantprojecte del nou emissari ja està redactat, però ara té pendent aconseguir les autoritzacions i informes de les diverses administracions implicades (Costes, Autoritat Portuària, Parc Natural…). El procediment, ha exposat, podria allargar-se almenys un any més abans de procedir a la licitació del projecte.
Finalment, el gerent d’ABAQUA ha recordat que la substitució de l’emissari forma part d’un projecte integral que també comprèn la intervenció en l’estació depuradora i en els nou bombejos i múltiples canalitzacions de la zona terrestre que connecten amb la depuradora. En aquest sentit, ha afirmat que està previst substituir i canviar d’ubicació el bombeig de la plaça Europa des Pujols, que ja ha registrat problemes per males olors i pèrdues en repetides ocasions.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.