TOP
(c) 2016 Areadrone.cat El port de la Savina, amb el moll de Llevant en primer terme.

El Govern anuncia que el Decret de Transport Marítim garantirà la barca de les 6 i la de les 21.30 

L’executiu autonòmic ha informat que té previst desplegar el reglament de la llei d’Ordenació del Transport Marítim, tal com s’ha reclamat des de Formentera reiteradament.
El Decret declararà l”interès públic o estratègic” les línies entre Formentera i Eivissa, Eivissa i Palma, i Palma i Alcúdia i en el cas pitiús a més, fixa una sèrie d’enllaços mínims. Així, la norma obligarà a oferir una sortida a primera hora del matí des de la Savina, entre les 6 i les 6.30 hores, i una altra de tornada que partirà des d’Eivissa entre les 21.30 hores i les 22.30 hores. A més, el decret estableix en dies laborables 11 viatges diaris en cada sentit i en dies festius, set. Uns mínims als quals s’hi han d’afegir cinc viatges diaris de transport de mercaderies.
El conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, ha fet especial referència a la triple insularitat que condiciona Formentera i ha assenyalat que per aquest motiu el Decret para especial atenció per “cobrir les necessitats dels ciutadans [de la nostra illa] per poder connectar amb els vols amb arribada o sortida de l’aeroport d’Eivissa”.
Ara comença el període d’audiència pública perquè col·lectius, entitats i institucions vinculats al transport marítim puguin fer les seves aportacions a la norma. Està previst que el decret entri en vigor en el primer quadrimestre de 2019, és a dir, abans que acabi la present legislatura.

Mesures per fer complir els serveis mínims
El decret no només fixa les condicions dels trajectes mínims, sinó també com fer-los complir a les navilieres. D’entrada, no es permet l’operació de companyies únicament en temporada alta, sinó que han d’oferir un compromís de prestació anual. El decret concreta que en el mes de la seva prestació mínima, les navilieres han de fer almenys el 20% de les freqüències que ofereixen en el mes de la seva prestació màxima. D’altra banda, els viatges fixats com a mínims sempre s’han de complir, durant tot l’any.
Una vegada el Govern ha fixat les condicions per a les línies estratègiques, es preveu que els trajectes mínims quedin coberts pel mateix mercat lliure, però a més, el decret dóna els instruments per si es produeixen disfuncions.
En aquest sentit el Decret contempla dos supòsits que impulsarien l’actuació de l’administració:
Si es donen incompliments, però hi ha operadors a la ruta, primer es farà un advertiment de manera que per acord entre els operadors es compleixin les condicions del servei. Si no hi ha resposta positiva, serà la mateixa administració la que dictarà les directrius de coordinació per donar el servei cobrint les necessitats. El Govern assenyala que es poden derivar sancions si s’incompleixen aquestes mesures.
Si en canvi deixa d’haver-hi operadors a la ruta, l’administració pot convocar un concurs per formalitzar un contracte d’obligació de servei públic per la línia.
Una vegada que s’aprovi el decret, les navilieres que presten els serveis hauran de fer una declaració responsable en què quedi palès el seu compromís a fer complir les obligacions de servei públic establertes.

El decret regula també condicions del transport turístic i recreatiu
Així, s’estableixen uns criteris per diferenciar el transport regular de les anomenades “golondrinas”. La norma estableix que les embarcacions turístiques només podran fer rutes circulars o excursions amb el mateix passatge, amb sortida i arribada en el mateix port.
El decret també regularà l’activitat del taxi marítim, que actualment no és encara molt nombrosa (però sí que s’està donant de forma no regular). S’exigirà, com a la resta de transports, l’adequat registre i despatx del vaixell per dur a terme el servei.

Compartir

Deixa una resposta

PROGRAMES