Telèfons del directe:

(+34) 971 07 23 31 | (+34) 971 07 23 32

EN DIRECTE Obrir el reproductor en directe
Alejandra Ferrer avui a Ràdio Illa

Ferrer, sobre els 16 anys de GxF al Govern: “Estic segura que hi havia coses que la ciutadania ens intentava dir i no estàvem escoltant”

Per Ràdio Illa
Comentaris: 0
Visites 56
Per Ràdio Illa
Comentaris: 0
Visites 56

Alejandra Ferrer no es presentarà a les primàries de Gent per Formentera i, en principi, tampoc formarà part de la candidatura de la formació a les eleccions insulars de 2027. L’expresidenta del Consell  i actual consellera en l’oposició, ha explicat aquest dilluns a Ràdio Illa que posa fi a setze anys en primera línia institucional després d’una decisió “molt meditada i molt treballada”, tot i que continuarà militant i participant activament en el projecte de GxF.

Ferrer, que va entrar al Consell el 2011 i va presidir la institució entre 2019 i 2021, ha assegurat que deixa pas perquè considera que dins la formació hi ha “moltíssimes persones preparades amb moltíssima energia per continuar aquest projecte endavant”. “Me’n vaig de la primera línia, però no me’n vaig de política”, ha remarcat.

“En principi”, fora de les llistes de 2027

Preguntada directament sobre si els electors tornaran a trobar el seu nom a la candidatura de GxF el maig de 2027, Ferrer ha respost: “En principi no”. L’actual portaveu de la formació al Consell ha assenyalat que el partit disposa de prou persones per completar una candidatura sense haver de recórrer necessàriament “a tots els d’abans”.

Això no significarà, però, la seva desvinculació del partit. Ferrer ha afirmat que continuarà participant “de manera molt activa” dins la militància i treballant per Formentera.

De moment, mantindrà les seves responsabilitats fins que acabi la legislatura: “Continuo sent la portaveu de Gent per Formentera, continuo amb la feina de l’oposició amb la qual em vaig comprometre, que acabarà al final d’aquesta legislatura”. A més, ha avançat que participarà en la preparació de les eleccions i en la campanya per donar suport a la persona que encapçali la nova candidatura.

GxF elegirà candidat abans de final d’any

Pel que fa al procés de renovació de GxF, Ferrer ha explicat que l’assemblea ja ha donat el tret de sortida a les primàries amb la modificació dels estatuts i l’aprovació de la documentació necessària.

Segons ha assenyalat, qualsevol militant podrà presentar-se per encapçalar la candidatura i el procés estarà resolt “bastant abans de finals d’any”. Ferrer, però, no ha volgut avançar possibles noms i considera que correspon a cada militant decidir si està disposat no només a presentar-se, sinó també a construir un equip i liderar el projecte.

“Quasi una vida”

La decisió posa punt final a una etapa que Ferrer defineix com “quasi una vida”. Per explicar la dimensió personal d’aquests setze anys, ha recordat que quan va entrar en política el seu fill tenia cinc anys i la seva filla, nou, mentre que ara en tenen dinou i vint-i-quatre.

Ferrer ha defensat que pot estar “orgullosa de la feina feta”, encara que reconeix que hi ha actuacions que haurien pogut desenvolupar-se d’una altra manera. També ha recordat el xoc que li va suposar passar de l’empresa privada a l’Administració: “Després de tres mesos jo me’n volia anar a casa”, ha explicat, per la lentitud dels procediments administratius.

Amb el temps, assegura que va entendre la necessitat d’aquests mecanismes i, sobretot, la complexitat de prendre decisions que afecten interessos diferents. Per exemplificar-ho, ha recordat una de les seves primeres experiències com a consellera, quan va intentar solucionar el problema d’un veí amb un camí i va acabar generant-ne un a altres deu. “Aquest equilibri és molt difícil d’aprendre”, ha afirmat.

Ferrer admet que setze anys governant varen afectar la capacitat d’escolta

Ferrer ha estat preguntada sobre si els setze anys consecutius de GxF al Govern del Consell varen acabar allunyant els seus responsables de les preocupacions de part de la ciutadania.

“No pot ser, n’estic segura. Estic segura que sí”, ha respost.

Ferrer ha matisat que no considera que això passàs amb el partit com a organització, que defensa que sempre ha estat obert, sinó amb les persones que assumien responsabilitats de govern. Segons ha explicat, la càrrega del dia a dia institucional i la voluntat de complir els projectes compromesos podia acabar absorbint els responsables polítics.

“Moltes vegades estàs tan dins d’aquest dia a dia, d’aquesta feina, de tots els compromisos que vares fer amb la ciutadania quan et presentes a unes eleccions, que no te n’adones que les coses canvien i que moltes vegades la ciutadania t’està tractant de dir alguna cosa que tu en aquell moment no estàs escoltant”, ha reconegut.

Aquesta reflexió amplia l’autocrítica que ja havia fet en la carta enviada a la militància, en què admetia que durant aquests anys haurien pogut “escoltar més, explicar millor algunes decisions o trobar abans espais d’entesa”.

Ferrer no associa aquesta reflexió a cap projecte concret. Considera, però, que algunes mesures, especialment les que implicaven restriccions o canvis importants, s’haurien pogut explicar millor per aconseguir consensos més amplis. Entre els exemples de mesures que requerien pedagogia ha citat la implantació de formentera.eco el 2019.

La presidència, la malaltia i la pandèmia

Ferrer també ha recordat els dos anys en què va presidir el Consell, una etapa marcada tant per una situació personal de salut complicada com per l’esclat de la pandèmia de la covid.

Alejandra Ferrer va ser investida presidenta el juny de 2019 en virtut de l’acord de govern entre GxF i PSOE, que establia una presidència alternada: Ferrer ocuparia el càrrec durant els primers vint-i-vuit mesos i Ana Juan, durant els vint darrers. El relleu es va materialitzar l’octubre de 2021.

Sobre la seva malaltia, Ferrer ha explicat que el suport dels companys i de la ciutadania durant la presidència la va ajudar personalment a continuar endavant.

En canvi, ha definit la pandèmia com una situació completament desconeguda, sense precedents als quals recórrer per prendre decisions. Malgrat les dificultats, considera que la resposta a aquella crisi és una de les coses de les quals se sent més orgullosa de la seva etapa com a presidenta, especialment per la resposta conjunta de la societat formenterera.

“Tota l’illa en aquell moment vàrem aconseguir anar a una”, ha recordat Ferrer, que considera que aquella comunicació entre Administració i ciutadania “hauria de ser el futur de la nostra illa”.

Ferrer afirma que el Consell ha perdut “serietat” aquesta legislatura

L’expresidenta també ha estat especialment crítica amb la situació política viscuda durant l’actual legislatura. Segons Ferrer, una de les conseqüències dels conflictes institucionals d’aquests anys ha estat el deteriorament de la imatge del Consell davant altres administracions.

Ferrer ha recordat que “va costar molt crear el Consell de Formentera” i aconseguir que l’illa fos respectada institucionalment. Al seu parer, durant aquesta legislatura s’ha perdut part d’aquesta consideració.

“Si una cosa s’ha perdut és la serietat de la nostra Administració, la serietat i la imatge de la nostra illa cap a l’exterior”, ha afirmat. Segons Ferrer, recuperar-la serà una de les tasques pendents perquè considera que la capacitat de Formentera per aconseguir acords amb el Govern balear o l’Estat depèn també de la credibilitat de la institució.

L’actual portaveu de GxF també ha acusat l’equip de govern de manca de participació i transparència. Segons Ferrer, actualment “no s’està escoltant gaire” la ciutadania i hi ha una “manca de transparència absoluta” que, afirma, dificulta tant la participació ciutadana com la feina de l’oposició.

“Fa falta gent molt reivindicativa”

Malgrat deixar la primera línia institucional, Ferrer ha insistit que continuarà fent política en un sentit ampli. “La política és tot”, ha afirmat, incloent-hi l’associacionisme, el debat ciutadà i la participació fora dels partits.

En aquest sentit, ha assegurat que durant aquesta legislatura troba a faltar una ciutadania més crítica. Ferrer ha recordat que durant els governs de GxF hi havia manifestacions i persones, especialment de l’esquerra, molt reivindicatives, i considera que actualment aquesta mobilització ha disminuït.

“Crec que fa falta gent molt reivindicativa”, ha defensat, perquè considera que aquesta participació és necessària perquè les polítiques públiques responguin a les necessitats de la població.

Preguntada específicament pels joves, Ferrer ha negat que GxF tengui un problema particular de manca de joventut, però sí que ha apuntat a una qüestió més general: “Ens falten joves interessats en la política, interessats a participar, interessats a fer canvis”, o, ha matisat, joves que creguin que realment tenen la possibilitat d’impulsar-los.

“Me’n vaig de la primera línia, però no me’n vaig de política”

Ferrer tancarà així la legislatura com a portaveu de Gent per Formentera i després abandonarà, almenys de moment, la representació institucional. No deixarà, però, la militància ni la participació política.

En el balanç final de l’entrevista, l’expresidenta ha expressat el seu agraïment al partit, a les persones amb qui ha coincidit durant la seva trajectòria i, especialment, a la ciutadania.

“Tot el recolzament rebut i tota la feina feta conjunta, encara que queda molt per millorar, ha fet que tenguem una illa una mica millor”, ha conclòs.

 

Deixa el teu comentari

Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.

Cerca notícies

Registra't a Ràdio Illa

Crea un compte per poder comentar les publicacions i participar en els debats.

Ja tens usuari? Inicia sessió!

Inicia sessió a Ràdio Illa

No tens usuari? Registra't!

Inicia sessió a Ràdio Illa

No tens usuari? Registra't!