TOP
Barca de neteja al port d’Eivissa. APB

La neteja a fons de la làmina d’aigua millora la seguretat dels ports pitiüsos

La neteja de la làmina d’aigua als ports de la Savina i d’Eivissa fa un pas endavant amb la utilització de dispositius únics al litoral esatatal. L’Autoritat Portuària de Balears (APB) aposta així per equips autosuficients energèticament i més sostenibles per mantenir els ports nets i, alhora, reduir l’empremta de carboni. El compromís adoptat per l’empresa Patena Pitiusas, encarregada d’aquesta tasca, és no superar els 20 objectes en una àrea de 50.000 m².

El servei el gestiona un equip de professionals de guàrdia 24 hores els 365 dies de l’any, que respon a possibles incidències amb un temps de resposta màxim de 30 minuts.

Els 818.000 m² de làmina d’aigua del port d’Eivissa requereixen 38 mitges jornades al mes de treball, mentre que els 53.000 del port de la Savina es mantenen en perfecte estat amb 6 mitges jornades.

Una neteja a fons de la làmina d’aigua millora la seguretat del port, reduint la probabilitat de col·lisions amb grans objectes, hèlixs bloquejades i avaries per obstrucció als circuits de refrigeració.

Residus recollits
Des de l’octubre del 2020 s’han realitzat 42 jornades de lluita contra la contaminació. De les gairebé 5 tones de residus recollits des de l’octubre del 2020 al juliol del 2022, un 47% correspon a rebuig, un 33% a orgànic i un 20% a plàstic. Pel que fa a la procedència, la majoria procedeix de terra (38%), mentre que un 26% arriba de la mar. En menor mesura, l’estació depuradora, la nàutica i la pesca.

Els residus es classifiquen per origen (edar, terra, mar, nàutica i pesca) i per tipologia (plàstics, orgànic, rebuig i altres). Tot això queda registrat en una base de dades d’utilitat científica. A més, s’atenen emergències per abocament d’hidrocarburs, aigües grises, obstacles a la navegació i assistència a l’APB en incendis i enfonsaments de vaixells.

Embarcacions
Tres embarcacions presten el servei a la neteja de la làmina d’aigua. La primera, 100% elèctrica i solar, compta amb una gran pala central hidràulica, capaç de recollir objectes que van des dels 10 mil·límetres a una tona. Amb 8,5 metres d’eslora i un escàs calat (0,5 m), està dissenyada per treballar a zones poc profundes.

Una segona embarcació realitza la neteja de zones de més risc i condicions de mala climatologia gràcies als laterals flexibles i d’alta resistència, i opera a les actuacions de lluita contra la contaminació. És híbrida i compta amb plaques fotovoltaiques i motor elèctric.

L’equip de neteja es complementa amb un dron de neteja de superfície de dos metres d’eslora i una senalla de càrrega per a la recollida de residus marins de 250 litres de volum i una autonomia de 8 hores. Està pensat per arribar a les zones de més difícil accés entre pantalans i vaixells.

Compartir

Comentaris (2)

  • Finselsous

    Mireu qui hi ha darrere de la empresa de neteja, els mateixos que es volen quedar el club Nautic de Eivissa i que gestionen una de les marines a formentera. Mafiosos enchufats de la Portuaria . La contrata de neteja es un chiringuito i una estafa de alto copete

  • Finselsous

    Ràdio illa, enlloc de fer propaganda a la Autoritat Portuaria podríeu fer un periodisme un poc mes crític. Sembleu la sexta de Formentera

Deixa una resposta

PROGRAMES