TOP
La mesura cerca pal·liar els problemes de seguretat nàutica. OPC

S’establirà una regulació específica per a les embarcacions tripulades per persones sense titulació nàutica

El director general de la Marina Mercant, Benito Núñez, i el conseller balear de Mobilitat, Josep Marí ‘Agustinet’, han mantingut avui una reunió per tractar diversos temes que afecten el sector nàutic.

Embarcacions de persones sense titulació
En aquesta trobada s’ha parlat, d’una banda, sobre la regulació de les embarcacions de persones sense titulació. En aquest sentit, el director general de la Marina Mercant ha anunciat l’aprovació d’una nova instrucció sobre l’activitat nàutica de temporada que habilita els capitans marítims per dictar instruccions per garantir la seguretat marítima i prevenció de la contaminació quan es facin activitats nàutiques.
De forma especial, es preveu una regulació de l’activitat de lloguer d’aquelles embarcacions que no requereixen titulació per al maneig. Aquesta instrucció obligarà empreses i usuaris d’embarcacions de lloguer sense titulació a complir uns requisits mínims per millorar la seguretat operacional.

Núñez ha manifestat que “aquesta mesura suposa una millora important, sobretot per a ports que comparteixen tràfic comercial amb el d’esbarjo, amb els problemes de seguretat que això comporta”. Per la seva part, Marí ha expressat que des del Govern se celebra “aquesta notícia aconseguida amb el consens del sector públic i privat perquè posarà fi a una situació que es donava les darreres temporades i que permetrà un ús dels ports més segur”.

Ara haurà de ser el sector privat l’encarregat de vetlar pel compliment per evitar els problemes i incidents que es generen cada estiu al voltant d’aquesta activitat per part d’algunes d’aquestes empreses. En el cas que aquestes noves mesures no es compleixin o no generin els resultats esperats, Govern i Marina Mercant s’han instat a continuar fent feina conjuntament per “garantir una seguretat total, també per als usuaris”.

Reglament d’ordenació de la navegació marítima
També s’ha aprofitat la reunió per explicar el Reglament d’ordenació de la navegació marítima, una norma que segons la conselleria balear de Mobilitat, “millora els procediments relacionats amb la navegació i dona compliment a les normes relatives a la seguretat de la navegació i protecció del medi marí”.

Cal recordar que un dels punts que ha generat preocupació al sector nàutic ha estat la introducció de la possibilitat que les embarcacions privades es puguin utilitzar, durant un màxim de tres mesos a l’any, com a embarcacions de lloguer. Aquesta possibilitat no es podrà aplicar fins que, tal com ha afirmat el director general de la Marina Mercant, “es produeixi el desenvolupament normatiu corresponent”.

En el cas de les Illes Balears, l’Estatut d’Autonomia estipula que la comunitat autònoma té la competència exclusiva en matèria d’activitats recreatives en aigües interiors i, d’acord amb aquesta competència, es va aprovar un Decret autonòmic pel qual es regula l’activitat de lloguer d’embarcacions i vaixells d’esbarjo.
D’acord amb aquesta regulació, a Balears tan sols les embarcacions i vaixells inscrits en la Llista sisena es poden dedicar a l’activitat de lloguer sense que s’estableixi cap excepció. El conseller Marí ha deixat clar que “la voluntat d’aquest Govern és mantenir el model que s’ha tingut fins ara, un model que s’adapta a les circumstàncies concretes de les Illes Balears i que no tenim la intenció de modificar”.

Control i inspecció
Des de la Direcció General de Transport Marítim i Aeri es fan campanyes específiques de control i inspecció de xàrters nàutics a les Illes Balears, en col·laboració amb la Guàrdia Civil i altres administracions amb competències en el control i la vigilància del domini maritimoterrestre: la Conselleria de Medi Ambient, Ports de les Illes Balears i l’Autoritat Portuària de les Illes Balears.

L’any passat es va tramitar un 48,53% més d’expedients sancionadors que el 2021 i sis voltes més que els anys 2020 i 2021. Enguany ja hi ha tramitats 39 expedients, per la qual cosa es preveu superar de forma substancial les dades del 2022.

D’altra banda, ara per ara, des de Ports de les Illes Balears es tenen comptabilitzades més de 3.200 declaracions responsables de xàrter nàutic en vigor al Registre balear, el que suposa que de cada vegada el sector està més sensibilitzat en complir la normativa.

Compartir

Deixa una resposta

PROGRAMES