
Tot indica que els dos incendis simultanis del passat 26 d’agost haurien estat provocats
Els dos focs de petites dimensions que es van produir en boscos prop de la benzinera de Sant Ferran i a la zona de ses Bardetes la tarda del passat 26 d’agost podrien ser provocats, segons ha conclòs l’informe dels agents de Medi Ambient (AMA) del Govern balear, competents en la investigació d’aquests successos quan es produeixen en àrea forestal.
La conselleria balear d’Agricultura ha comunicat a Ràdio Illa que l’informe dels AMA sobre l’origen d’aquests dos focs que es van produir gairebé de forma simultània assenyala que no es va trobar cap prova indiciària que es tractàs d’una negligència, per tant, les investigacions dels agents conclouen que els focs podrien ser intencionats. La investigació no ha pogut concretar quin mètode s’hauria emprat per provocar aquests incendis, que van quedar en conats i en els quals van treballar en les tasques d’extinció Bombers del Consell, IBANAT i Policia Local.
L’endemà d’aquest doble incendi, el president del Consell de Formentera, Óscar Portas, ja avançà a Ràdio Illa la informació que li havien facilitat els bombers insulars: “Sembla que [l’origen del foc] no són causes naturals”.
Els dos incendis d’avui
Es dona la circumstància que Ràdio Illa ha conegut les conclusions d’aquest informe just avui, en una jornada ventosa que facilita la propagació de les flames i en què també s’han produït dos incendis gairebé simultanis en àrees forestals, com passà el 26 d’agost. Un s’ha declarat a les 11.50 hores en una zona boscosa del camí de ses Vinyes. El foc ha estat extingit quan havia calcinat 10 metres quadrats.

L’incendi d’avui as Mal Pas. Javi Parejo
D’altra banda, a les 12.40 hores s’ha declarat un altre incendi as Mal Pas, aquest amb dos focus diferenciats, que ha cremat uns 1.400 metres quadrats de pinar i savina.
El fet que els dos focs s’hagin produït amb poca diferència de temps, i que un d’ells presentàs dos focus també fa pensar a fonts pròximes a les tasques d’extinció que podrien ser provocats. El Govern balear ha informat a Ràdio Illa que els agents de Medi Ambient s’encarreguen de la investigació de les causes dels dos incendis d’avui.
Els tres incendis de cala Saona de 2017
Alguns dels incendis més rellevants dels darrers anys a l’illa de Formentera són els tres que calcinaren 30 hectàrees (300.000 metres quadrats) de bosc a la zona de cala Saona el 20 de maig i el 5 i 18 de juliol de 2017. Dos anys més tard es va tancar la investigació sense concloure que fossin intencionats.

Treballs d’extinció a cala Saona, l’any 2017.
En el primer dels focs, que va arrasar 14 hectàrees, va quedar clar des del primer moment que les causes de l’incendi estaven relacionades amb el mal funcionament d’un quadre elèctric d’una de les cases de la zona forestal que no disposava de faixa d’autoprotecció.
Sense proves concloents
En el cas dels incendis del 5 i del 18 de juliol, que van calcinar 6 i 10 hectàrees de bosc respectivament, la investigació no determinà que cap dels dos focs fos provocat intencionadament.
La Guàrdia Civil estudià indicis que apuntaven en aquest sentit, com per exemple el fet que s’havien detectat diversos focus del foc, però l’Institut Armat no arribà a obtenir cap prova concloent que apuntàs cap a una motivació intencionada dels incendis. Tot i això, un any abans, l’abril de 2018, la llavors directora insular de l’Administració de l’Estat, Neus Mateu, havia revelat que la Guàrdia Civil seguia la pista de l’autor dels dos incendis de juliol de 2017 i que “aviat” hi hauria “molt bons resultats”.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.