A Formentera i Eivissa el nou Servei de Control i Vigilància del Litoral del Govern, destinat a controlar el sector del xàrter nàutic, ha acumulat 27 jornades de treball, 19 actes aixecades i 14 butlletins de denúncia emesos entre el 22 de juny i el 14 de setembre. Així ho ha anunciat la vicepresidenta segona, Antònia Maria Estarellas, i el director general de Ports i Transport Marítim, Antoni Mercant, que no han ofert dades segregades relatives a Formentera.
Balanç general i mitjans desplegats a les Illes Balears
La principal novetat d’aquesta temporada ha estat la posada en marxa del Servei de Control i Vigilància del Litoral, que disposa de 22 embarcacions operatives repartides per tot l’arxipèlag, un centre de control coordinat i el suport de drons per accedir a zones de difícil accés i registrar imatges i coordenades.
Fins a mitjan setembre, en el conjunt de les Illes Balears s’han dut a terme més de 1.358 registres d’activitat en 147 jornades, amb 128 actes aixecades, 39 butlletins de denúncia i 68 expedients sancionadors iniciats en matèria de xàrter durant el 2026.
Pel que fa a la resta d’illes, Mallorca ha concentrat el major volum d’activitat (72 jornades i 1.231 comprovacions), mentre que a Menorca s’han registrat 48 jornades i 61 actuacions.
Principals infraccions i control digital
Entre les irregularitats més freqüents detectades en el xàrter nàutic hi ha la manca de declaració responsable o inscripció, l’absència d’identificadors obligatoris, contractes inexistents o incoherents, documentació incompleta i patrons sense la titulació exigida.
A més de les inspeccions presencials (que inclouen controls de fondejos, protecció de la posidònia i camps de boies), el Govern ha intensificat el control d’ofertes irregulars a internet. Durant el 2026 s’han exclòs 36 embarcacions del registre de xàrter i s’han enviat requeriments de retirada d’anuncis il·legals a plataformes com Airbnb i ListaSeptima.com.




