
Castelló, sobre els amarraments no autoritzats a l’estany des Peix: “Cada dia és una lluita contínua”
Verónica Castelló, vicepresidenta i consellera de Medi Ambient i Mobilitat, ha declarat que a l’estany des Peix “cada dia és una lluita contínua” i ha recordat que en aquesta llacuna protegida només hi poden amarrar (en boies o pantalans) les 285 embarcacions autoritzades, mentre que la resta “no poden estar amarrades ni als pantalans, ni a les boies ni poden tirar l’àncora”. Tot i que ha admès que el règim sancionador del reglament de l’estany des Peix no està en vigor, ha esmentat que “hi ha diferents normatives que permeten sancionar”. Per tot això, ha afirmat que s’està “plantejant sol·licitar una col·laboració més exhaustiva del Govern balear” per controlar les activitats que es porten a terme en s’Estany.
Els velers varats des de l’estiu passat
Amb relació a la retirada dels dos velers varats des de la DANA del 14 d’agost de 2024 en el Parc Natural de ses Salines, Castelló ha exposat que el veler més petit, que es troba encallat prop de sa Séquia, ja tendria la sortida planificada: “Amb una grua”. En canvi, el veler de més grans dimensions varat prop del Molí de Sal seria un cas especialment complex: “És una zona de poca fondària, hi ha problemes per posar [el veler] dret i no s’arriba amb una grua, estam treballant-hi”.

El veler varat prop del restaurant Molí de Sal.
‘Living Formentera’: associacions amb una opinió “reticent”
Castelló ha afirmat a Ràdio Illa que entén que el teixit associatiu de Formentera s’hagi mostrat “un poc reticent” davant del projecte ‘Living Formentera‘ que es presentà la passada setmana al Consell d’Entitats i que cerca plantar 475.000 arbres amb l’objectiu de rebaixar la temperatura mitjana de l’illa.
Castelló ha avançat que des del Consell s’està “valorant” com es podrien fer aquestes plantacions d’arbres en terrenys públics de la institució insular i com l’arbrat dels carrers, parcs infantils i escoles, podria projectar més superfície d’ombra.
A més, també ha assenyalat que ja han començat les reunions entre els impulsors de ‘Living Formentera’ i la Cooperativa del Camp per estudiar la conveniència de plantar arbres en els terrenys gestionats per aquesta entitat agrícola.

El Moka, la tarda de dimarts fondejat davant des Caló.
‘Party boat’ as Caló
En un altre àmbit de coses, Castelló s’ha referit al cas del Moka, el iot que muntà impunement una party boat durant dos nits seguides davant des Caló: “Necessitam més agents de Medi Ambient del Govern balear”, com ja s’ha sol·licitat per mitjà del ple insular. I ha indicat que els agents de Medi Ambient que fan feina a Formentera actualment no resideixen a l’illa i únicament venen unes hores al dia. Tot i això, Castelló ha recordat que si el Consell de Formentera és avisat, pot enviar zeladors de la conselleria insular de Medi Ambient per aixecar acta i posteriorment traslladar-la a l’administració competent.
Fer costat al Consell d’Eivissa en la demanda de Baleària
En mobilitat, la titular del ram ha manifestat que el Consell de Formentera s’havia de “posicionar al costat del Consell Insular d’Eivissa” en el recurs que ha interposat Baleària contra la llei que regula l’entrada de vehicles a l’illa vesina. Per aquest motiu, el Consell ha sol·licitat personar-se com a ‘codemandat’ en aquest procés judicial. Per sustentar-ho, Castelló ha argumentat que Formentera disposa d’una normativa que restringeix l’entrada de vehicles “molt similar” a la d’Eivissa.

El Cap de Barbaria transporta passatgers i vehicles entre les Pitiüses. Baleària
D’altra banda, la consellera ha afirmat que ha traslladat al Consell d’Eivissa el fet que en nombrosos dies de juny i juliol ja no queden places disponibles a Eivissa Circular perquè els formenterers es desplacin amb els seus cotxes a l’illa vesina. Castelló ha demanat “que la gent no s’alarmi” perquè des del Consell d’Eivissa es revisarà l’assumpte: “No ens deixaran sense poder anar-hi”.
En aquest sentit, ha apuntat alguns dels motius que s’estudien per explicar que s’hagi exhaurit la quota de 120 cotxes de formenterers autoritzats per circular en cotxe per Eivissa. D’una banda, potser persones treballadores de Formentera que fan feina a Eivissa no han aprofitat l’exempció específica pel seu cas i han optat per consumir la quota general per a formenterers. D’altra banda, hi ha la possibilitat que persones de la nostra illa que encara no saben concretament quin dia circularan per Eivissa hagin fet “un mal ús” sol·licitant més dies dels que efectivament necessitaran.
El nou bus
Finalment, la també responsable de Mobilitat ha destacat les principals novetats del servei de bus que demà dimarts es posen en marxa. Entre altres, ha destacat que la Mola disposarà de quatre serveis d’anada i quatre de tornada de la modalitat ‘exprès’, és a dir, que no aturaran a les zones hoteleres des Ca Marí i des Copinar, amb la finalitat de retallar el temps de viatge. A més, ha subratllat que, per primera vegada, s’ofereix una freqüència cada 30 minuts en les connexions entre el port de la Savina i Sant Francesc gràcies a les combinacions de viatges de les diverses línies de bus.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.