TOP
Verónica Castelló a Ràdio Illa.

Castelló, sobre el Formentera.eco 26: no reduir més i prioritzar els vehicles menys contaminants

La vicepresidenta i consellera de Mobilitat, Verònica Castelló, ha valorat el Formentera.eco de 2025 i ha declarat a Ràdio Illa que “potser hem arribat al punt” en què caldria “plantejar si ja estam en les quotes [de vehicles] que hauríem de deixar”, en el sentit que no seria necessari continuar reduint-les en l’edició de 2026 d’aquest sistema de regulació d’entrada i circulació de vehicles.

Castelló ha apuntat que, dels 122 dies de la regulació d’enguany, s’ha arribat al sostre de motos i cotxes en un total de 74. És a dir, en el 60% de les jornades de la regulació s’ha copat el nombre màxim de cotxes i motos de visitants i de la flota de lloguer que podien circular per la nostra xarxa viària. La consellera ha destacat que el sostre màxim autoritzat per a 2025 ha estat de 10.287 vehicles, la qual cosa representa una reducció de 2.163 unitats respecte al 2019, el primer any en què començà a aplicar-se la regulació.

A més, ha afegit que en els darrers anys, a mesura que s’anava incrementant la reducció de vehicles, també ha crescut el nombre de dies en què s’ha arribat al topall màxim: 12 dies el 2022, 25 dies el 2023 i 39 dies el 2024.

Les etiquetes ambientals

En canvi, per Castelló és moment de repensar no el nombre màxim de vehicles com quin és el seu potencial per contaminar. Per això, la titular de Mobilitat ha avançat que la pròxima proposta de l’equip de Govern per al Formentera.eco girarà al voltant de “donar un caire mediambiental i fomentar els vehicles més ecològics”, és a dir, prioritzar els cotxes que disposin d’una etiqueta ambiental menys contaminant. En aquest capítol, ha exposat que “tenim uns vehicles antics, amb una mitjana de 20 anys”, que són els que generen més emissions contaminants a l’atmosfera.

Sobre el parc mòbil dels residents, que no està sota regulació i sobre el qual no s’hi aplica cap sostre, Castelló ha opinat que “no ha crescut desorbitadament” i ha assenyalat que el 2019 hi havia uns 21.500 vehicles (entre ciclomotors, motos, cotxes, furgonetes i camions) i el 2024 n’hi havia gairebé 22.000.

Finançament del bus i el Formentera.eco

D’altra banda, ha explicat que els 700.000 euros recaptats amb les taxes del Formentera.eco 2025, es destinen a pagar el funcionament del sistema de regulació de vehicles, que a més de requerir personal per aplicar-lo, també se sustenta en càmeres, un portal web i campanyes de publicitat. Així mateix, ha indicat que part dels sous recaptats ajuden a sufragar la gratuïtat del servei de bus per a residents i menors d’edat, que suposa una inversió anual d’un milió d’euros, una xifra que no es cobreix únicament amb l’aportació estatal, de 429.000 euros.

Ruta perimetral en bici

La consellera també ha apuntat que per millorar la mobilitat en bicicleta i a peu, el Consell té previst “posar damunt la taula l’ampliació de la xarxa de rutes verdes” i “valorar” una nova ruta perimetral al voltant de l’illa. A més, la responsable de Mobilitat ha indicat que cal “senyalitzar més carrils bici”. En aquest capítol, també ha exposat que el Consell està pendent de comprovar com evoluciona la pintura negra que s’ha aplicat en alguns dels cartells de les rutes verdes per emprar-la a la totalitat de la xarxa, ja que molts dels rètols presenten problemes de visibilitat.

Nou Consell d’Entitats el desembre o gener

Pel que fa al calendari del nou Formentera.eco, Castelló espera “en dos mesos aproximadament”, és a dir, “al desembre o al gener” convocar un nou Consell d’Entitats en el qual es debatrà i votarà la proposta del sistema de regulació de vehicles per al 2026 i “en el qual s’intentarà donar més informació sobre el nombre de vehicles en circulació aquesta temporada i la interposició de sancions”.

Compartir

Deixa una resposta

PROGRAMES