TOP
El president Óscar Portas durant el discurs pronunciat en el marc del Dia de les Illes Balears.

Dia de les Illes Balears: el president Portas anuncia la incorporació d’un segon inspector de turisme de cara a l’estiu

Un centenar de persones han assistit avui a l’acte de commemoració del Dia de les Illes Balears a la plaça de la Constitució. La jornada ha començat amb una missa, seguida d’un acte institucional en el qual hi han participat membres de l’equip de govern com el president insular Óscar Portas, la vicepresidenta primera, Verónica Castelló, el vicepresident segon Javi Serra; i les conselleres Cristina Costa, d’Educació i Benestar Social;  Eva Nieto de Cultura, Joventut i Majors i Belen Palerm d’Igualtat, Participació Ciutadana i Sector Primari. També hi han assistit membres de l’oposició: Esteve Portas i Ana Juan, del PSOE, i Alejandra Ferrer i Pep de cas Ferrer de Gent x Formentera. D’altra banda, hi han participat cossos de la Guàrdia Civil i la Policia Local, així com la Directora Insular de l’Estat, Raquel Guasch.

Representants polítics insulars i de l’Estat amb representants de les forçes de seguretat.

Discurs d’Óscar Portas i segon inspector de turisme

El president del Consell Insular de Formentera, Óscar Portas, ha presidit l’acte institucional del Dia de les Illes Balears. Durant la seva intervenció, el president ha anunciat la incorporació d’un nou inspector turisme de cara a l’estiu fent referència al repte que suposa el “lloguer turístic descontrolat” i destacant com a “primer pas important” l‘inspector que ja ha incorporat recentment l’administració insular. Ha remarcat que “combatre l’intrusisme no és només una qüestió econòmica, sinó de qualitat de vida, sostenibilitat i preservació del model d’illa”.

El president Óscar Portas pronunciant el discurs de l’acte del Dia de les Illes Balears.

Premis Ramon Llull

A més, el representant insular ha felicitat expressament els guardonats amb els Premis Ramon Llull: el Capità Costa i l’Associació de Criadors des Ca Eivissenc d’Eivissa i Formentera, “destacant-ne la trajectòria, la constància i la defensa del patrimoni cultural propi”. “Allò que és propi s’ha de cuidar perquè tengui futur”, ha afirmat.

Projectes en habitatge

El president ha subratllat que, un any després de l’edició anterior, “Formentera ha avançat en projectes clau”. En matèria d’habitatge, ha recordat que l’illa és “més a prop que mai de fer realitat una promoció impulsada pel Govern de les Illes Balears“, amb implicació directa del Consell.

Obres de la carretera

També ha destacat l’inici de les obres de la carretera principal, finançades amb la col·laboració del Govern Balear, una actuació estratègica per millorar la connectivitat i la seguretat viària. “Això no és casualitat. És el resultat de prioritzar els interessos dels formenterers per damunt de qualsevol tacticisme”, ha afirmat.

“Més suport estatal”

El president ha reiterat “la necessitat de més suport estatal”, reclamant “més presència de la Guàrdia Civil, més recursos per a la vigilància del litoral i una protecció reforçada del Parc Natural de ses Salines”. Ha defensat aquestes demandes “des del respecte institucional i amb voluntat de cooperació”, però amb l’exigència de resultats reals que permetin garantir serveis públics a l’alçada de la singularitat de l’illa.

“Pressió migratòria”

En relació amb la pressió migratòria, ha recordat que Formentera és una illa solidària, però que necessita coordinació, finançament i planificació per poder atendre amb dignitat els menors no acompanyats i preservar la capacitat de resposta dels serveis socials.

Senador propi

Un altre dels eixos del discurs ha estat la reivindicació d’un senador propi per a Formentera mitjançant una modificació constitucional. El president ha defensat la proposta com “una qüestió de responsabilitat institucional i no de protagonisme polític, assegurant que qui ho defensi ha de deixar-s’hi la pell i construir suports reals”.

50 anys de la Colla des Pastorells

La jornada també ha servit per celebrar el 43è aniversari de l’Estatut d’Autonomia i el 50è aniversari de la Colla des Pastorells, que el president ha definit com “un símbol de constància i estimació per la tradició”. Ha agraït la tasca de balladors, músics i responsables, reiterant el compromís del Consell per continuar donant suport al projecte cultural.

Ball pagès a la plaça.

“Civils innocents”

Finalment, el president ha fet una referència als conflictes internacionals actuals, instant a la pau i recordant que “cap causa pot justificar la mort de civils innocents”, defensant el diàleg i el respecte al dret internacional.

Cita del capità Costa

El discurs s’ha tancat amb una apel·lació a la responsabilitat compartida: “Com a bord d’un vaixell, ningú no és imprescindible, però tothom és necessari. Si tots feim la nostra part, arribarem a bon port”.

El Consell destaca que l’acte ha conclòs amb la celebració institucional del Dia de les Illes Balears i “amb un missatge clar: Formentera avança amb identitat pròpia, cooperació institucional i determinació”.

Podeu llegir el discurs complet del president del Consell Insular, Óscar Portas, a continuació:

“Benvolguts formenterers, autoritats, representants institucionals, entitats i amics,

Avui celebram el Dia de les Illes Balears, un dia per reconèixer qui som, d’on venim i cap a on anam.

I enguany ho feim amb dos referents que ens inspiren i que vull expressament felicitar des d’aquí pel seu merescut reconeixement com a Premis Ramon Llull.

El Capità Costa, que des de petit tenia la il·lusió de ser capità. Una vida dedicada a la mar, a la formació i a transmetre coneixement. Una vida que ens recorda que les vocacions vertaderes neixen de l’estima i es consoliden amb constància.

I l’Associació de Criadors des Ca Eivissenc d’Eivissa i Formentera, reconeguda per una tasca sostinguda en el temps: preservar una raça autòctona que forma part del nostre patrimoni cultural.

Aquests guardons, que atorga el Govern de les Illes Balears, reconeixen trajectòries que projecten la nostra identitat més enllà de les nostres illes, però que també arrelen fortament a ca nostra.

Han fet feina durant anys amb discreció, amb perseverança i amb compromís. Sense remor. Però amb una convicció clara: allò que és propi s’ha de cuidar perquè tengui futur.

I aquesta idea ens serveix avui.

Fa un any érem en el mateix lloc que avui, i un any després podem dir que hem avançat.

Hem avançat en el tema de l’habitatge. Estam més a prop que mai de fer realitat un projecte que el Govern de les Illes Balears lidera, amb la nostra implicació i amb una voluntat política compartida que prioritza les necessitats dels formenterers.

I també hem avançat en la millora de les nostres infraestructures. Ja s’han iniciat les obres de la carretera, finançades amb la col·laboració econòmica del Govern, una obra que millorarà la connectivitat i la vida quotidiana de les persones que vivim aquí.

Això no ha estat casualitat. Ho hem aconseguit perquè hem apostat per posar per davant la voluntat política i perquè hem prioritzat els interessos dels formenterers per damunt de qualsevol tacticisme.

Però no podem abaixar la guàrdia. Encara tenim reptes, molts i molt importants.

Segueix essent necessari reclamar més recursos que ens permetin estar a l’alçada de tots els ciutadans. Necessitam més presència de la Guàrdia Civil, més suport per a la vigilància del litoral, més protecció per al Parc Natural de ses Salines i més recursos per poder prestar els serveis amb garanties.

Ho reclamam des del respecte institucional i amb voluntat de cooperació. Perquè estam convençuts, i volem pensar, que quan les administracions s’escolten, les solucions arriben.

I ho farem amb la mateixa contundència institucional amb la qual sempre hem parlat: exigint resultats reals, però sempre amb diàleg i respecte.

Som conscients que la nostra illa posa cada peça al seu lloc per avançar, però perquè això sigui efectiu també necessitam l’ajuda i la cooperació de l’Estat. Sols no podem afrontar realitats tan complexes. Cal lleialtat institucional, recursos adequats i una mirada justa cap a la nostra singularitat.

La mar, que ha marcat la vida del Capità Costa, també ens recorda una altra realitat: la migració.

Som una illa solidària i acollidora. Ho hem demostrat sempre. Però també és cert que l’arribada constant de pasteres ha suposat una pressió important sobre els serveis locals i requereix mesures de control i vigilància més eficaces i coordinades entre administracions.

Ser solidari no vol dir estar desamparats. Ser solidari no vol dir assumir sols tots els reptes.

Necessitam cooperació, finançament i mesures que respectin els drets humans i alhora preservin la capacitat de resposta dels nostres serveis públics.

Necessitam treballar conjuntament amb l’Estat perquè és un repte global per garantir control, previsió i recursos suficients. I, al mateix temps, hem de poder atendre amb dignitat els menors no acompanyats que arriben a la nostra illa.

Com en qualsevol comunitat ben organitzada, cada persona importa i cada responsabilitat s’ha d’assumir amb equilibri.

També hem avançat amb un altre repte que hem d’afrontar amb realisme i responsabilitat, com és el lloguer turístic descontrolat.

Formentera ha fet un pas important: ja disposam d’un inspector de turisme i us puc anunciar que en tindrem un segon per aquesta temporada d’estiu, que ens ajudarà a intensificar la inspecció i la regulació de l’intrusisme.

Combatre l’abús del lloguer turístic no és només una qüestió econòmica, sinó una qüestió de qualitat de vida per a qui viu tot l’any aquí, de preservar el nostre espai i de garantir que el nostre model d’illa sigui sostenible. Aquest és l’esperit de Formentera: cuidar el nostre territori i la nostra gent.

I permeteu-me recuperar una reflexió del Capità Costa en una recent entrevista, que crec que ens pot inspirar a tots. Deia que la vida a bord és una comunitat molt particular, on “ningú és imprescindible, però tothom és necessari”.

Aquesta frase defineix molt bé el que ha de ser Formentera. En aquesta institució, en aquesta illa, ningú no és imprescindible. Però tots som necessaris.

Inclou totes les sensibilitats. Suposa fer-ho des de la responsabilitat compartida, des del coneixement i la humilitat.

I jo, com a president, tenc clar que la mà ha d’estar sempre estesa.

També vull referir-me a una qüestió que reforça la nostra veu com a illa i que fa un any reclamàvem, i ara ja s’han fet passes. Me refereix a la proposta de modificar la Constitució per tal que Formentera tengui senador propi.

El volem. I ho hem defensat per activa i per passiva.

Però qui defensi aquesta proposta no pot fer-ho només com un titular o per escalfar una cadira. Qui ho defensi ha de deixar-s’hi la pell, ha de tenir constància, determinació i capacitat de construir suports reals.

La representació institucional és responsabilitat efectiva, constància, i no ha de ser una qüestió de protagonisme. I això és el que exigirem i defensarem.

Però més enllà de les reivindicacions polítiques i socials, avui és dia per celebrar la nostra cultura, les nostres arrels i les nostres tradicions.

Parlam de cultura viva perquè som una illa que viu intensament la seua identitat. Parlam d’arrels perquè la nostra història continua present en cada racó de Formentera.

Enguany celebram el 43 aniversari de l’aprovació de l’Estatut d’Autonomia, una fita important i necessària per ser avui aquí.

Però, a més, celebram 50 anys de la Colla des Pastorells, un exemple de constància, estimació per la tradició i promoció del que som. Aquesta colla és un símbol de la nostra comunitat, de la preservació de les nostres formes de vida, de la transmissió de valors i de la nostra manera de ser.

Gràcies a tots els balladors, músics i responsables per mantenir les nostres tradicions i per l’enfeinada que és mantenir-se en actiu durant mig segle. Des d’aquí us animam a seguir treballant i teniu el meu compromís que en aquest camí de futur que us queda per davant ens trobareu perquè aquest projecte cultural segueixi creixent amb força i orgull.

Com el ca eivissenc: arrelat, constant, fidel al seu territori.

Com el mariner que estima la mar i sap que navegar és cooperar.

Formentera no és una destinació turística qualsevol.

És una comunitat amb identitat pròpia, amb cultura, patrimoni i història.

I com ens recorden avui els guardonats amb els Premis Ramon Llull, no és suficient ser. També cal transmetre i dignificar el que som.

Per això avui, un any després, podem dir que seguim avançant.

No tot el que voldríem, ni tan ràpid com voldríem. Però avançam.

Amb seny, amb diàleg, amb lleialtat institucional i amb la voluntat d’aquells que prioritzen resultats.

I amb la convicció que, com a bord d’un vaixell, si tots feim la nostra part, arribarem a bon port.

I abans d’acabar, en un moment en què el món viu conflictes que ens fan mal a tots, no podem deixar de fer una crida clara a la pau.

Cap causa no pot justificar la mort de civils innocents. Des d’aquí defensam el diàleg, el respecte al dret internacional i la necessitat d’aturar qualsevol violència que castigui la població més vulnerable.

Feliç dia de les Illes Balears!”

Compartir

Deixa una resposta

PROGRAMES