El projecte de cria ex situ de la Conselleria balear de Medi Natural i el Zoo de Barcelona supera les expectatives inicials amb trenta-dues cries de sargantana pitiüsa (Podarcis pityusensis) en el primer any. Arran d’aquests resultats, la Conselleria amplia la iniciativa i trasllada al Zoo de Barcelona trenta-tres exemplars més capturats als illots de les Pitiüses. L’objectiu és garantir la supervivència d’una de les espècies més emblemàtiques i amenaçades de l’arxipèlag.
Un any des del començament del projecte
El projecte es va iniciar el maig de 2025 amb el trasllat a les instal·lacions del Zoo de Barcelona de disset exemplars sans i genèticament diversos per constituir les primeres línies reproductores ex situ de l’espècie. En concret, es van crear tres línies diferenciades: dues corresponents a poblacions d’Eivissa —amb dos mascles i tres femelles cada una— i una de Formentera, formada per tres mascles i quatre femelles.
32 cries de sargantana
Des de l’inici del programa, amb els primers reproductors s’han obtingut setze postes i trenta-dues cries. Algunes parelles han fet dues i, fins i tot, tres postes, de manera que s’han superat les expectatives inicials del projecte. A més, les primeres postes provenien de femelles ja gràvides, fet que aporta un alt valor biològic i genètic atès que s’incorpora descendència de mascles diferents dels inclosos inicialment al programa.

El conseller d’Agricultura, Pesca i Medi Natural, Joan Simonet, ha destacat que «els primers resultats del projecte són una notícia esperançadora per a la conservació de la biodiversitat balear i confirmen que les actuacions impulsades pel Govern, amb el suport tècnic i científic del Zoo de Barcelona, van en la direcció correcta». A més, ha afegit que «la protecció d’aquesta espècie també és un compromís amb el nostre patrimoni natural i amb les generacions futures».
Noves captures
El passat mes d’abril, en una nova fase del programa, tècnics del Govern i especialistes en fauna silvestre van dur a terme una nova campanya de captures selectives en illots especialment sensibles a la pressió dels depredadors invasors. En total, es van capturar trenta-tres exemplars sans i genèticament diversos procedents de la illeta de Cala Salada, ses Margalides, illa Murada, es Caragoler Gros i l’illot de sa Sal Rossa. Tots els exemplars s’han traslladat al Zoo de Barcelona seguint protocols estrictes de benestar animal i control sanitari, i ja formen part de les línies reproductores del programa.
Aquesta actuació s’emmarca en la política del Govern per fer front a una de les principals amenaces ambientals de les Illes Balears: la proliferació d’espècies exòtiques invasores, especialment ofidis, que comprometen les poblacions de fauna autòctona.

Reintroducció de les sargantanes
La Conselleria treballa amb la perspectiva de poder dur a terme, en fases posteriors, programes de reforç poblacional i reintroducció en zones segures, una vegada s’hagi avançat en el control dels ofidis invasors. Això permetrà recuperar progressivament la presència de l’espècie en àrees on actualment ha desaparegut o es troba en regressió crítica.
La sargantana
La sargantana pitiüsa és una espècie clau en els ecosistemes de les Pitiüses i un símbol de la identitat natural d’aquestes illes. Per tant, conservar-la és una prioritat estratègica del Govern, que continuarà impulsant polítiques actives per protegir la biodiversitat i fer front als reptes ambientals amb decisió, responsabilitat i visió de futur.




