TOP
El conseller balear d’Educació i Universitats, Antoni Vera, en una imatge d’arxiu. CAIB

Conseller Vera, sobre el projecte lingüístic en educació: “És voluntari i respecta l’autonomia dels centres”

El conseller balear d’Educació i Universitats, Antoni Vera Alemany, ha abordat a Ràdio Illa els plans de millora i ampliació dels centres públics de Formentera, així com el projecte lingüístic que el Govern autonòmic té previst implementar el curs vinent i altres assumptes de la seva cartera, com l’atenció a la diversitat i l’oferta de cicles formatius a l’IES Marc Ferrer. Podeu escoltar l’entrevista sencera en el següent reproductor.

El català a l’escola
Pel que fa al projecte lingüístic que el Govern vol impulsar de cara al curs vinent, Vera ha afirmat que “és un pla pilot voluntari [de tres anys de durada] que respecta l’autonomia dels centres i la llengua pròpia de les Illes Balears”. El conseller ha aclarit que seran els mateixos centres educatius els “qui decidiran si s’hi adhereixen” i que, en tots els casos, la llengua vehicular haurà de ser el català “com a mínim en el 50%” de les assignatures.
Vera, qui ha destacat que el Govern no modificarà la normativa aplicable actualment en l’àmbit lingüístic (Estatut, Llei de Normalització i Llei d’Educació), ha remarcat que malgrat que el projecte no compta amb el consens dels sindicats, “poden estar tranquils” perquè, segons ha reiterat, es tracta “d’un pla pilot voluntari” en el qual “no s’imposarà res a ningú”. Així mateix, el titular d’Educació ha negat que el projecte segregui a l’alumnat segons la llengua i ha defensat que en el terreny educatiu hi ha “moltes fórmules” aplicables, com “les agrupacions flexibles o els desdoblaments”. I ha agregat: “Segregar són altres coses que no tenen res a veure amb el fet que un grup classe es reorganitzi en un moment determinat”.

Actuacions en els centres
D’altra banda, Vera ha repassat les millores i ampliacions que el Govern balear té projectat dur a terme en quatre centres públics de Formentera: CEIP El Pilar, CEIP Sant Ferran, CEIP Mestre Lluís Andreu i IES Marc Ferrer.
Amb relació a l’ampliació d’aules de l’institut, pressupostada des de 2018 però que encara no s’ha fet efectiva, el titular d’Educació ha assegurat que “els tècnics [de l’IBISEC] estan a punt d’acabar el projecte” que es licitarà els pròxims mesos, perquè les obres “han de començar abans de l’estiu”.
En el centre de Primària i Infantil de Sant Francesc, el Mestre Lluís Andreu, el conseller ha exposat que “s’ha de fer una reforma integral absoluta de la part antiga”. A més, el Govern balear i el Consell han mantingut contactes, segons Vera, per parlar de la “possibilitat d’unificar els dos edificis i que tot fos pati”, amb referència a l’avinguda Portosalè, que actualment separa els edificis de Primària i Infantil. Cal assenyalar que l’APIMA del centre ja aconseguí l’aprovació d’un projecte similar en els pressupostos participatius de 2018 que mai s’ha fet realitat.
El conseller ha assenyalat que “el compromís és que nosaltres començam el gener a elaborar l’avantprojecte de reforma” i que quan estigui llest, es procedirà a la licitació durant el 2024.
En el cas del CEIP Sant Ferran, Vera ha destacat que malgrat que les seves instal·lacions, inaugurades el 2021, són les més modernes de l’illa, “el problema que hi ha és que no s’han previst les ombres en el pati”. Per abordar aquest assumpte, el responsable autonòmic d’Educació ha indicat que es firmarà un conveni de col·laboració amb el Consell perquè la institució insular executi la instal·lació d’ombres al pati amb el finançament de l’administració balear. Vera ha detallat que de cara al present curs potser s’han d’implementar ombres provisionals i de cara al pròxim curs “ja construirem el projecte” definitiu. En aquest sentit, ha remarcat que el pressupost autonòmic de 2024 ja preveu aquesta actuació.
Pel que fa a les obres d’ampliació del CEIP El Pilar, que pateix de falta d’espai i per aquest motiu s’hi han hagut d’instal·lar dos mòduls prefabricats, Vera ha concretat que “s’ha de començar a fer l’avantprojecte durant el gener, i licitar el projecte” durant el 2024.

Calor a les classes
Pel que fa al problema de les altes temperatures a les aules durant els mesos de calor, el conseller ha explicat que la climatització dels centres es farà amb fons europeus, però que, abans d’actuar, caldrà analitzar la situació de cada edifici, perquè existeix una gran diversitat de casuística. Amb aquesta finalitat el Govern “firmarà un conveni amb la UIB (Universitat de les Illes Balears) per crear un equip d’enginyers” que elaboraran un projecte pilot de climatització de vuit centres, entre els quals n’hi haurà un de Formentera. Malgrat que la “intenció és arribar a [climatitzar] tots els centres públics”, Vera ha assenyalat que són “prioritaris” els centres per a infants més petits i posteriorment, els instituts. En aquest àmbit, però, el conseller ha preferit no marcar cap termini per a les intervencions.

Cicles formatius a l’IES Marc Ferrer
El conseller ha manifestat que després de reunir-se amb l’equip directiu de l’IES Marc Ferrer, s’ha arribat a “un consens” sobre la necessitat d’ampliar l’oferta dels cicles formatius d’FP a Formentera. En aquest sentit, Vera ha declarat que des de la conselleria estan “esperant les propostes de l’equip directiu” de l’institut formenterer i que vol fer realitat l’ampliació de l’oferta formativa en el pròxim curs acadèmic. En el cas que fes falta buscar noves aules per dur a terme aquestes formacions, ha afirmat el conseller, “es pot cercar un espai alternatiu”.
Actualment, a l’institut s’imparteixen quatre cicles formatius: Gestió Administrativa, Atenció a persones en situació de dependència, Cuina i Gastronomia i Serveis de Restauració.

Atenció a la diversitat i reducció de la burocràcia
Vera ha assegurat que “un dels nostres cavalls de batalla, una de les demandes quan visitam els centres, és l’atenció a la diversitat“. En aquest capítol ha destacat que s’han “de posar més recursos” i que té “clar que tornarem a revisar els criteris de repartiment de la dotació addicional per atenció a la diversitat”. En concret, ha afirmat que “per al pròxim curs inclourem més ATE (auxiliar tècnic educatiu), i més orientadors en els centres d’Infantil i Primària”.
D’altra banda, quan al conseller se li ha plantejat una de les queixes més recurrents del professorat, l’excés de burocràcia en el seu dia a dia, s’ha mostrat rotund: “Estic completament d’acord, sé el que és i ho he viscut, i soc un dels principals crítics de la burocratització de l’administració”. Vera, qui ha recordat que fins al passat mes de juny feia feina a les aules, ha agregat: “Perds un temps valuós per preparar la veritable tasca docent (…). Ho tenim identificat i crearem una mesa tècnica amb forces sindicals i representants de directors i docents per iniciar una desburocratització que s’ha de notar el pròxim curs”.

Manca d’habitatge
La inestabilitat de les plantilles docents per mor de la falta d’accés a l’habitatge “és molt més sagnant a Formentera que a Eivissa”, segons el conseller, que ha recordat que per a estances temporals a la nostra illa es va habilitar la Casa de Colònies, que malgrat tot, “no és una solució”. En canvi, Vera ha indicat que el Govern té “dos línies d’actuació per aquest 2024”. Una d’elles seria “identificar les places de difícil cobertura” per dotar-les d’un complement com ja succeeix en l’àmbit sanitari. El conseller no ha detallat la segona línia d’actuacions, que buscaria “aconseguir habitatge a un preu assequible per al professorat”. En tot cas, Vera ha avançat que “espera tenir alguna solució entre gener i febrer”.

Els telèfons mòbils als centres
Sobre la gestió dels telèfons mòbils als centres educatius, Vera ha assegurat que el Govern ja té “un esborrany” que es farà públic una vegada estigui consensuat amb “les meses de participació i ensenyament”. Així i tot, el titular d’Educació ha anunciat que “l’ús del mòbil ha de quedar completament restringit en els centres escolars”. En aquest sentit, ha especificat que l’ús del mòbil queda “evidentment” descartat a Primària i admès a la Secundària només en casos especials, ja sigui perquè el professorat ho sol·liciti expressament, o en el cas d’una sortida escolar. Per concloure aquest afer, Vera ha assegurat que “el tema de la telefonia mòbil ha estat causa de molts conflictes personals a l’aula i els centres”.

Compartir

Deixa una resposta

PROGRAMES