TOP
Maria José Mayans i Vicent Tur a Ràdio Illa. Arxiu.

Els afectats per la Delimitació Costanera veuen una “via oberta” per a la solució

Maria José Mayans i Vicent Tur, presidenta i portaveu de la Plataforma d’Afectats per la Delimitació Costanera de Formentera han revelat a Ràdio Illa que actualment hi ha “una via oberta” per estudiar jurídicament una solució per aquesta problemàtica que des de fa 26 anys preocupa a un centenar de famílies de l’illa.

Malgrat que han admès que encara és prompte per facilitar detalls precisos sobre la fórmula que ho faria possible, han avançat que es tractaria de mantenir o fins i tot ampliar la protecció del litoral per mitjà de la franja de servitud, mentre que al mateix temps es buscaria preservar la propietat dels afectats i tot això, sense modificar la delimitació costanera.
A més, Tur destaca un altre dels condicionants a assegurar: que no es modifiqui el factor socioeconòmic de l’illa. I ha aclarit: “Volem que la gent que tengui un negoci pugui mantenir-lo i no l’hagi de llogar ni vendre”. El portaveu ha exemplificat: “El que no pot ser és que el 40% del teu temps el passis defensant-te de l’Estat espanyol (…) per intentar pintar una porta o arreglar una paret en comptes d’atendre els turistes”.

Els afectats demanaran “les concessions de dret”
D’altra banda, Mayans ha comentat el futur trasllat del quiosc Pirata Bus, que passarà a estar a menys de 100 metres de La Fragata, un restaurant amb més de 40 anys de recorregut que veu perillar el característic ambient assossegat d’aquesta zona de Migjorn. Per a la presidenta de la Plataforma, l’al·legació del Consell que ha conduït a aquesta solució “no es va fer bé” i “no és justa cap als afectats”. En aquest sentit, ha argumentat: “[L’al·legació] ens està tirant una pedra molt grossa al damunt que ens pot fer mal i tampoc és raonable perquè la concessió és de dret”, en referència al fet que els perjudicats per la delimitació encara són a temps de sol·licitar els títols habilitants que els hi pertoquen.
De fet, Mayans ha anunciat que per evitar que els béns afectats per la delimitació passin “directament a mans de l’Estat i siguin cedits al millor postor”, l’estratègia del col·lectiu implica sol·licitar les concessions d’explotació abans de gener de 2027, quan n’expira el termini. Cal recordar que la majoria dels propietaris afectats per la delimitació havien optat en el passat per una posició de rebel·lia davant d’una delimitació costanera que consideraven injusta i decidiren no sol·licitar la corresponent concessió, com exposa el notari Javier González Granado en aquest article.

L’al·legació del Consell 
La reubicació, uns 150 metres al nord-oest de la posició actual del Pirata Bus s’explica per la negativa inicial de Costes de mantenir aquest quiosc en el mateix indret que els darrers anys, ja que no respectava els 300 metres de distància mínima amb relació a altres establiments expenedors de menjars i begudes. Davant d’aquesta negativa, el Consell de Formentera presentà una al·legació en què només observava els locals que poguessin “acreditar l’existència del títol concessional corresponent per a una activitat similar” i no atenia a “les concessions de dret” esmentades per Mayans.
És a dir, per ressituar el Pirata Bus s’ha tengut en compte exclusivament la distància respecte a l’Insula (antic Flipper), un local afectat per la Delimitació Costanera que en el passat sol·licità i aconseguí una concessió de Costes. Paral·lelament, La Fragata, que també es troba afectada per la Delimitació Costanera, a efectes pràctics no s’ha tengut en consideració perquè malgrat que té dret a sol·licitar la concessió, encara no disposa d’ella, com molts altres establiments del litoral de Formentera, tot i que sí que té llicència d’obertura de restaurant des de fa dècades.

Compartir

Deixa una resposta

PROGRAMES