TOP
Actualment l’Estació Marítima de Formentera es troba al moll de Ponent (en groc). Està previst traslladar-la al moll de pescadors (en blau). APB

Les obres de la nova estació marítima de Formentera al port de Vila es licitaran el 2025

Les obres de la nova terminal marítima de les barques de Formentera al port d’Eivissa es licitaran el 2025, segons la previsió que avui ha anunciat l’àrea de comunicació de l’Autoritat Portuària de Balears (APB) a Ràdio Illa. La nova estació s’aixecarà a uns 400 metres de distància de l’actual, on avui hi ha el moll de pescadors, prop de la rotonda de sortida de la zona portuària (vegeu imatge).
L’APB ha explicat que durant 2023 s’ha portat a terme un pas imprescindible per edificar la nova instal·lació, la modificació del Pla d’Usos del Port d’Eivissa que permetrà el canvi d’activitat de la zona afectada, que passa de tenir usos pesquers a comercials, els quals contemplen les funcions de l’estació marítima. A més, per construir la nova terminal s’ha d’augmentar l’edificabilitat de la zona afectada reconeguda en el Pla Especial del Port d’Eivissa. En aquest sentit, l’APB ha assenyalat que el pla ja s’aprovà incialment i ara es troba en el termini d’exposició pública. Després de recollir les al·legacions i d’obtenir els informes preceptius pertinents, l’ens portuari haurà d’acoblar les modificacions sorgides en els tràmits anteriors al Pla definitiu, que finalment haurà de ser sotmès a aprovació per part de l’Ajuntament d’Eivissa. L’APB ha estimat que, segons càlculs del consistori eivissenc, aquest procés pot trigar un any aproximadament, de manera que la licitació de les obres es podria portar a terme el 2025.

Nova Estació Marítima
La construcció de la nova Estació Marítima de Formentera, per la qual, segons l’APB, passaran anualment més de dos milions de passatgers, està pressupostada en uns 8 milions d’euros (tot i que aquest xifrà haurà de ser actualitzada) i es portarà a terme a sobre d’un nou aparcament soterrat d’una planta amb capacitat per a 691 places.
La terminal, de planta baixa, disposarà dels serveis per a passatgers i accessos, tant per al trànsit rodat com per a vianants, segons informà l’APB. L’estació marítima estarà composta per tres mòduls independents: un edifici en el qual s’ubicaran les taquilles, les oficines i els serveis per a passatgers, un altre que tendrà espai de cafeteria i un tercer, més petit, per a usos auxiliars com informació turística o similars.
La resta de la urbanització quedarà oberta al públic i estarà dotada de zones verdes i pèrgoles per crear zones ombrejades. El pressupost d’aquesta actuació és de 4,4 milions d’euros. D’altra banda, a la part de la mar es projecten tres pantalans i un tacó per a les barques i vaixells que realitzen el transport de mercaderies i passatgers entre Eivissa i el port de la Savina, amb un pressupost de 5 milions d’euros.

Simulació de la futura estació marítima de Formentera al port de Vila.

 

 

Ferris amb càrrega rodada: atracaran a uns 400 metres
Cal destacar que mentre els ferris convencionals està previst que atraquin prop de la nova estació marítima, els vaixells que transportin cotxes i mercaderies aniran als molls comercials (vegeu imatge principal), on també es reubicarà la zona per a pescadors juntament amb la resta d’activitat industrial. Aquests molls es troben a una distància aproximada d’uns 400 metres de la futura estació marítima i a més de 800 metres de l’actual.
El projecte de la nova Terminal Marítima i del nou aparcament soterrat contempla també la reforma de la dàrsena esportiva impulsada pel Club Nàutic d’Eivissa i la conversió en zona per a vianants del tram portuari de l’avinguda de Santa Eulària.

Pacte per a la nova ubicació
Els consells de Formentera i d’Eivissa, l’Ajuntament de Vila i el Govern de les Illes Balears acordaren l’any 2016 la nova ubicació de la futura estació marítima de les barques que operen entre les Pitiüses. El pacte fou interpretat com una solució “intermèdia”, ja que la ubicació inicial de la nova estació estava prevista en el moll comercial Nord, a uns 800 metres de la localització actual. Aquella primera proposta despertà una significativa oposició de la població de Formentera, que culminà en el moviment social ‘On Sempre’, que perseguia evitar el trasllat.

Compartir

Deixa una resposta

PROGRAMES